Vaatemyyjän perehdyttämisen kehittäminen pk-yrityksessä
Ristola, Tiia-Noora (2019)
Ristola, Tiia-Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110850
Tiivistelmä
Nykyään yritysten kilpailukyky rakentuu vahvasti osaamisen varaan ja riippuu pitkälti siitä, miten sitä osataan hyödyntää ja kehittää. Laadukkaan ja ammattimaisesti suunnitellun perehdytyksen avulla pystytään varmistamaan työntekijöille jo alusta alkaen riittävä perusosaaminen. Jokaista organisaatiota palvelevat erilaiset ratkaisut perehdyttämisen organisoinnissa, eikä ole olemassa yleisesti hyvää tai huonoa taktiikkaa. Pk-yrityksissä haasteita tuovat yleensä rajalliset resurssit, mutta erityisesti kasvun kannalta on niillekin hyödyllistä luoda järjestelmällisempiä ja ennakoivampia käytäntöjä mm. perehdytykseen.
Perehdyttämistä suunnitellessa olisi tärkeää nostaa entistä enemmän esille myös oppimisen ja ohjaamisen tuomat mahdolliset haasteet ja löytää keinot niiden ratkaisemiseksi. Oppiminen on entistä keskeisempi osa työntekoa ja kaikissa yrityksissä tarvitaan työntekijöitä, jotka oppivat. Perehdytyksessä olisikin pystyttävä huomioimaan jokaisen perehdytettävän yksilöllisyys ja koottava sen tueksi monipuolisesti erilaista materiaalia, jotta pystytään huomioimaan erilaiset oppijat ja antamaan sekä teoreettista että kokemuksellista ymmärrystä yrityksen sisäisistä ja ulkoisista tavoitteista ja prosesseista. Perehdytystä voidaan myös hyödyntää perehtyjien oppimistapojen laajentamiseen ja parhaimmillaan antaa heille uudenlaisia tapoja asioiden hahmottamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka produktina valmistuu opas uudelle työntekijälle, sekä perehdytyssuunnitelma oppaan tueksi. Sen keskeisimpänä tavoitteena on kehittää, tehostaa ja yhtenäistää toimeksiantajayrityksen perehdyttämisprosessia sekä luoda työkalut, joiden avulla jokainen uusi työntekijä saa aloittaessaan sisällöltään samanlaisen perehdytyksen. Toimeksiantajayritys toimii vähittäismyynnin alalla, jossa vaihtuvuus on suurta, eikä perehdyttämiselle aina priorisoida aikaa. Opas pitääkin sisällään keskeisimmät myyjän tehtävät toimeksiantajaorganisaatiossa ja perehdyttää uuden työntekijän organisaation toimintaan. Ketterän oppimisen teoriaa soveltaen luotu perehdytyssuunnitelma taas osaltaan tuo perehdytykseen struktuuria ja luo mallin hyvästä perehdyttämisestä, jota voidaan helposti soveltaa aina käytettävissä olevaan aikaan.
Työn teoreettisena tietoperustana on hyödynnetty perehdyttämisen, työnopastuksen ja oppimisen erilaisia käsitteitä ja teorioita. Tietoperustaa soveltamalla oli mahdollista rakentaa perehdyttämisen tueksi kokonaisuus, joka vastaa parhaiten niin uusien työntekijöiden kuin toimeksiantajayrityksenkin tarpeisiin. Toimeksiantajaorganisaation perehdyttämisen nykytilan selvittämiseksi lähetettiin myös entisille ja nykyisille työntekijöille kysely heidän kokemuksistaan, jonka avulla perehdytystä pystyttiin kehittämään optimaalisesti.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tammikuussa 2019 ja se valmistui toukokuussa 2019.
Perehdyttämistä suunnitellessa olisi tärkeää nostaa entistä enemmän esille myös oppimisen ja ohjaamisen tuomat mahdolliset haasteet ja löytää keinot niiden ratkaisemiseksi. Oppiminen on entistä keskeisempi osa työntekoa ja kaikissa yrityksissä tarvitaan työntekijöitä, jotka oppivat. Perehdytyksessä olisikin pystyttävä huomioimaan jokaisen perehdytettävän yksilöllisyys ja koottava sen tueksi monipuolisesti erilaista materiaalia, jotta pystytään huomioimaan erilaiset oppijat ja antamaan sekä teoreettista että kokemuksellista ymmärrystä yrityksen sisäisistä ja ulkoisista tavoitteista ja prosesseista. Perehdytystä voidaan myös hyödyntää perehtyjien oppimistapojen laajentamiseen ja parhaimmillaan antaa heille uudenlaisia tapoja asioiden hahmottamiseen.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka produktina valmistuu opas uudelle työntekijälle, sekä perehdytyssuunnitelma oppaan tueksi. Sen keskeisimpänä tavoitteena on kehittää, tehostaa ja yhtenäistää toimeksiantajayrityksen perehdyttämisprosessia sekä luoda työkalut, joiden avulla jokainen uusi työntekijä saa aloittaessaan sisällöltään samanlaisen perehdytyksen. Toimeksiantajayritys toimii vähittäismyynnin alalla, jossa vaihtuvuus on suurta, eikä perehdyttämiselle aina priorisoida aikaa. Opas pitääkin sisällään keskeisimmät myyjän tehtävät toimeksiantajaorganisaatiossa ja perehdyttää uuden työntekijän organisaation toimintaan. Ketterän oppimisen teoriaa soveltaen luotu perehdytyssuunnitelma taas osaltaan tuo perehdytykseen struktuuria ja luo mallin hyvästä perehdyttämisestä, jota voidaan helposti soveltaa aina käytettävissä olevaan aikaan.
Työn teoreettisena tietoperustana on hyödynnetty perehdyttämisen, työnopastuksen ja oppimisen erilaisia käsitteitä ja teorioita. Tietoperustaa soveltamalla oli mahdollista rakentaa perehdyttämisen tueksi kokonaisuus, joka vastaa parhaiten niin uusien työntekijöiden kuin toimeksiantajayrityksenkin tarpeisiin. Toimeksiantajaorganisaation perehdyttämisen nykytilan selvittämiseksi lähetettiin myös entisille ja nykyisille työntekijöille kysely heidän kokemuksistaan, jonka avulla perehdytystä pystyttiin kehittämään optimaalisesti.
Opinnäytetyön tekeminen alkoi tammikuussa 2019 ja se valmistui toukokuussa 2019.