Koskikeskuksen Asuntopalvelu Oy:n markkinointiviestintäsuunnitelma
Savinen, Jukka (2019)
Savinen, Jukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen markkinointiviestinnän suunnittelua. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin ja sen eri vaiheisiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän keinoihin ja valita toimeksiantajayritykselle ne keinot, jotka koettiin tärkeimmäksi yrityksen viestinnän kannalta. Kolmas tavoite oli laatia toimeksiantajayritykselle käytännöllinen markkinointiviestintäsuunnitelma, jonka avulla yrityksen on helppo toteuttaa ja arvioida markkinointiviestintäänsä.
Teorian osalta käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia ja sen sisältöä sekä markkinointiviestintäkeinoja ja tarpeellisten keinojen valitsemista. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysi, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestintäkeinojen suunnittelu, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Markkinointiviestinnän keinojen osalta käsitellään niitä keinoja, jotka ovat käytännöllisimpiä ja tärkeimpiä toimeksiantajayritystä ajatellen.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta toimeksiantajayritykselle suunniteltiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman aikatauluttamisen avuksi luotiin markkinoinnin vuosikello, johon merkittiin tärkeimpiä päivämääriä ja tapahtumia, jotka tulee ottaa huomioon markkinointiviestintää suunniteltaessa. Markkinointiviestinnän keinoista suunnitelmaan valittiin henkilökohtainen myyntityö, sosiaalinen media, mainonta, suhdetoiminta ja myynnin edistäminen.
Teorian osalta käsitellään markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia ja sen sisältöä sekä markkinointiviestintäkeinoja ja tarpeellisten keinojen valitsemista. Markkinointiviestinnän suunnitteluprosessin eri vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysi, tavoitteiden määrittely, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestintäkeinojen suunnittelu, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi. Markkinointiviestinnän keinojen osalta käsitellään niitä keinoja, jotka ovat käytännöllisimpiä ja tärkeimpiä toimeksiantajayritystä ajatellen.
Teoreettisen viitekehyksen pohjalta toimeksiantajayritykselle suunniteltiin markkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman aikatauluttamisen avuksi luotiin markkinoinnin vuosikello, johon merkittiin tärkeimpiä päivämääriä ja tapahtumia, jotka tulee ottaa huomioon markkinointiviestintää suunniteltaessa. Markkinointiviestinnän keinoista suunnitelmaan valittiin henkilökohtainen myyntityö, sosiaalinen media, mainonta, suhdetoiminta ja myynnin edistäminen.