Vastuullisuus satakuntalaisissa luontomatkailuyrityksissä
Koskela, Veronica (2019)
Koskela, Veronica
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää, miten Satakuntalaisissa luontomatkailua tuottavissa mikrokokoisissa yrityksissä ymmärretään vastuullisuus sekä miten se käytännössä näkyy. Tutkimuksen kohteena oli ilmiö, jota ei oltu vielä Satakunnassa tutkittu.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa perehdyttiin laajasti vastuullisuuteen matkailuliiketoiminnan näkökulmasta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin vastuullisuuden osa-alueita, käytännön toimia sekä syitä ja hyötyjä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelua aineistonkeruumenetelmänä käyttäen. Aineisto kerättiin neljästä yrityksestä. Haastatteluiden tuloksina saatiin tietoa vastuullisuuden määrittelystä, sen merkityksestä matkailullisesti, paikallisesti ja yrityksille sekä syitä sille, miksi vastuullisuus on tärkeä osa liiketoimintaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vastuullisuus on vielä uusi käsite yrityksille eikä yritykset tiedosta toimivansa jo vastuullisesti. Tulosten mukaan Vastuullisuudesta viestiminen on asia, johon tulevaisuudessa tulee kiinnittää enemmän huomiota, ja sitä myöskin tutkimuksen haastattelut saivat yrityksissä aikaan. Opinnäytetyön tuloksena yritykset saatiin kiinnostumaan aiheesta enemmän.
Opinnäytetyön teoreettisessa osiossa perehdyttiin laajasti vastuullisuuteen matkailuliiketoiminnan näkökulmasta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin vastuullisuuden osa-alueita, käytännön toimia sekä syitä ja hyötyjä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelua aineistonkeruumenetelmänä käyttäen. Aineisto kerättiin neljästä yrityksestä. Haastatteluiden tuloksina saatiin tietoa vastuullisuuden määrittelystä, sen merkityksestä matkailullisesti, paikallisesti ja yrityksille sekä syitä sille, miksi vastuullisuus on tärkeä osa liiketoimintaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että vastuullisuus on vielä uusi käsite yrityksille eikä yritykset tiedosta toimivansa jo vastuullisesti. Tulosten mukaan Vastuullisuudesta viestiminen on asia, johon tulevaisuudessa tulee kiinnittää enemmän huomiota, ja sitä myöskin tutkimuksen haastattelut saivat yrityksissä aikaan. Opinnäytetyön tuloksena yritykset saatiin kiinnostumaan aiheesta enemmän.