Opiskelua taiteen keskellä: Kokemuksia oopperaproduktioista oppimisympäristönä
Heikkilä, Maiju (2019)
Heikkilä, Maiju
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110914
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on oppiminen oopperaproduktion muodostamassa oppimisympäristössä. Työn kirjoittaja osallistui opintojensa aikana kolmeen erilaiseen oopperaproduktioon ja tarkasteli niitä oppimisympäristöinä omien kokemustensa kautta. Nämä kolme produktiota olivat Vaasan kaupunginteatterin tuottama Carmen, Centria- ja Novia-ammattikorkeakoulun yhdessä Yrkesakademin YA kanssa tuottama Taikahuilu sekä Kokkolan oopperan tuottama Pohjantähti. Taiteellinen osuus käsittää rooli- ja ensembletyöskentelyn kyseisissä produktioissa.
Opinnäytetyön kirjallisen osan tavoitteena oli selvittää pedagogiseen tietopohjaan vertaillen kokemuksia oppimisesta ja oppimista tukevista tekijöistä oopperaproduktioympäristössä tarkastelemalla siinä toteutuvia ympäristöulottuvuuksia, oppimisnäkemyksiä sekä yhteisöllisyyttä. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli fenomenologinen tapaustutkimus.
Keskeisinä tuloksina selvisi, että oopperaproduktiot ovat laulunopiskelijoille autenttisia oppimisympäristöjä ja ne tukevat kokonaisvaltaista oppimista. Niissä toteutuu laulunopetuksen eri tasot ja niissä saavutetaan täydellisen kokemustuotteenmallin mukaista oppimista: oopperaproduktioissa tapahtuva oppiminen on viihteellistä, esteettistä, kasvatuksellista ja eskapistista. Oopperaproduktio-oppimisympäristössä ryhmän yhteisöllisyyden merkitys korostuu ja niihin integroituu eri oppiaineita.
Opinnäytetyön kirjallisen osan tavoitteena oli selvittää pedagogiseen tietopohjaan vertaillen kokemuksia oppimisesta ja oppimista tukevista tekijöistä oopperaproduktioympäristössä tarkastelemalla siinä toteutuvia ympäristöulottuvuuksia, oppimisnäkemyksiä sekä yhteisöllisyyttä. Laadullisen tutkimuksen menetelmänä oli fenomenologinen tapaustutkimus.
Keskeisinä tuloksina selvisi, että oopperaproduktiot ovat laulunopiskelijoille autenttisia oppimisympäristöjä ja ne tukevat kokonaisvaltaista oppimista. Niissä toteutuu laulunopetuksen eri tasot ja niissä saavutetaan täydellisen kokemustuotteenmallin mukaista oppimista: oopperaproduktioissa tapahtuva oppiminen on viihteellistä, esteettistä, kasvatuksellista ja eskapistista. Oopperaproduktio-oppimisympäristössä ryhmän yhteisöllisyyden merkitys korostuu ja niihin integroituu eri oppiaineita.