Kuluttajan ostokäyttäytyminen : Case Polarn O. Pyret Valkea
Vähä, Jonna (2019)
Vähä, Jonna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan Polarn O. Pyret Valkean asiakkaiden ostokäyttäytymistä sekä myymälässä että verkkokaupassa asioimisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, millainen on Polarn O. Pyret Valkean asiakas demografisilta tekijöiltään. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Polarn O. Pyret Valkean myymälässä, jossa asiakkaat vastasivat paperiseen kyselylomakkeeseen. Vastauksia saatiin 78 kappaletta, minkä jälkeen vastaukset analysoitiin yksitellen Exceliä apuna käyttäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostoprosessia sekä ostokanavan valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Kyselytutkimuksella saatiin selville, että Polarn O. Pyret Valkean tyypillinen asiakas on demografisilta tekijöiltään 21-40-vuotias työssäkäyvä nainen, joka arvostaa laadukkaita ja kestäviä tuotteita. Ostokanavaksi valitaan useammin myymälä kuin verkkokauppa. Lisäksi kävi ilmi, että Polarn O. Pyret Valkea tarjoaa vastaajien mielestä ammattitaitoista palvelua, jota yrityksen kannattaa hyödyntää kilpaillessaan lastenvaatemarkkinoilla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymistä ja ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän lisäksi käsiteltiin kuluttajan ostoprosessia sekä ostokanavan valintaan vaikuttavia tekijöitä.
Kyselytutkimuksella saatiin selville, että Polarn O. Pyret Valkean tyypillinen asiakas on demografisilta tekijöiltään 21-40-vuotias työssäkäyvä nainen, joka arvostaa laadukkaita ja kestäviä tuotteita. Ostokanavaksi valitaan useammin myymälä kuin verkkokauppa. Lisäksi kävi ilmi, että Polarn O. Pyret Valkea tarjoaa vastaajien mielestä ammattitaitoista palvelua, jota yrityksen kannattaa hyödyntää kilpaillessaan lastenvaatemarkkinoilla.