Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Alexander-tekniikka huilunsoiton oppimisen ja opettamisen apuna

Metsälä, Jenny (2010)

 
Avaa tiedosto
Jenny Metsala.pdf (136.8Kt)
Lataukset: 


Metsälä, Jenny
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111095
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka Alexander-tekniikkaa voidaan hyödyntää huilunsoiton oppimisessa ja opettamisessa. Työssä kerrotaan Alexandertekniikan taustasta ja pääperiaatteista, ja siitä kuinka tekniikkaa voidaan soveltaa huilistin oppimisprosessin tueksi.

Ihmisellä voi olla haitallisia tottumuksia, jotka estävät häntä oppimasta. Opinnäytetyössä käydään läpi huilunsoiton tyypillisimpiä haasteita, kuten soittoasentoa, äänenmuodostusta ja teknisesti haasteellisten paikkojen harjoittelua. Näiden oppiminen voisi kirjoittajan näkökulmasta katsottuna olla helpompaa soittajan ollessa vapaa oppimista häiritsevistä tottumuksistaan. Alexander-tekniikka auttaa ihmistä keskittymään keinoihin joilla päämäärä saavutetaan. Huilunsoiton opetus- tai harjoittelutilanteessa soittajan on tärkeää osata käyttää psykofyysistä kehoaan siten, että hän ei opettele käyttämään itseään tavalla joka voi estää häntä oppimasta tulevaisuudessa lisää. Alexander-tekniikka voi antaa huilistille työkaluja, joiden avulla hän saa valita, miten hän toimii, tuodakseen harjoitteluunsa lisää helppoutta ja iloa.

Työssä valaistaan lisäksi, kuinka huilunsoiton opettaja voi auttaa oppilasta tulemaan tietoisemmaksi valinnanmahdollisuuksistaan. Alexander-tekniikka voi tukea huilistin luovan ilmaisun kehittymistä, sillä se voi auttaa oppilasta tai opettajaa pysähtymään miettimään erilaisia huilunsoiton tulkinnallis-teknisiä ratkaisuja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste