Alexander-tekniikka huilunsoiton oppimisen ja opettamisen apuna
Metsälä, Jenny (2010)
Metsälä, Jenny
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060111095
Tiivistelmä
Tässä pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastellaan, kuinka Alexander-tekniikkaa voidaan hyödyntää huilunsoiton oppimisessa ja opettamisessa. Työssä kerrotaan Alexandertekniikan taustasta ja pääperiaatteista, ja siitä kuinka tekniikkaa voidaan soveltaa huilistin oppimisprosessin tueksi.
Ihmisellä voi olla haitallisia tottumuksia, jotka estävät häntä oppimasta. Opinnäytetyössä käydään läpi huilunsoiton tyypillisimpiä haasteita, kuten soittoasentoa, äänenmuodostusta ja teknisesti haasteellisten paikkojen harjoittelua. Näiden oppiminen voisi kirjoittajan näkökulmasta katsottuna olla helpompaa soittajan ollessa vapaa oppimista häiritsevistä tottumuksistaan. Alexander-tekniikka auttaa ihmistä keskittymään keinoihin joilla päämäärä saavutetaan. Huilunsoiton opetus- tai harjoittelutilanteessa soittajan on tärkeää osata käyttää psykofyysistä kehoaan siten, että hän ei opettele käyttämään itseään tavalla joka voi estää häntä oppimasta tulevaisuudessa lisää. Alexander-tekniikka voi antaa huilistille työkaluja, joiden avulla hän saa valita, miten hän toimii, tuodakseen harjoitteluunsa lisää helppoutta ja iloa.
Työssä valaistaan lisäksi, kuinka huilunsoiton opettaja voi auttaa oppilasta tulemaan tietoisemmaksi valinnanmahdollisuuksistaan. Alexander-tekniikka voi tukea huilistin luovan ilmaisun kehittymistä, sillä se voi auttaa oppilasta tai opettajaa pysähtymään miettimään erilaisia huilunsoiton tulkinnallis-teknisiä ratkaisuja.
Ihmisellä voi olla haitallisia tottumuksia, jotka estävät häntä oppimasta. Opinnäytetyössä käydään läpi huilunsoiton tyypillisimpiä haasteita, kuten soittoasentoa, äänenmuodostusta ja teknisesti haasteellisten paikkojen harjoittelua. Näiden oppiminen voisi kirjoittajan näkökulmasta katsottuna olla helpompaa soittajan ollessa vapaa oppimista häiritsevistä tottumuksistaan. Alexander-tekniikka auttaa ihmistä keskittymään keinoihin joilla päämäärä saavutetaan. Huilunsoiton opetus- tai harjoittelutilanteessa soittajan on tärkeää osata käyttää psykofyysistä kehoaan siten, että hän ei opettele käyttämään itseään tavalla joka voi estää häntä oppimasta tulevaisuudessa lisää. Alexander-tekniikka voi antaa huilistille työkaluja, joiden avulla hän saa valita, miten hän toimii, tuodakseen harjoitteluunsa lisää helppoutta ja iloa.
Työssä valaistaan lisäksi, kuinka huilunsoiton opettaja voi auttaa oppilasta tulemaan tietoisemmaksi valinnanmahdollisuuksistaan. Alexander-tekniikka voi tukea huilistin luovan ilmaisun kehittymistä, sillä se voi auttaa oppilasta tai opettajaa pysähtymään miettimään erilaisia huilunsoiton tulkinnallis-teknisiä ratkaisuja.