Mikropalvelun toteutus ikäihmisten verkkopalvelulle
Lindholm, Ira (2019)
Lindholm, Ira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110895
Tiivistelmä
Mikropalvelut ovat ohjelmistokehityksessä käytetty toteutustapa, jonka idea on luoda joukko pienempiä itsenäisesti toimivia osia isojen kokonaisuuksien sijaan. Tämä tuo merkittäviä muutoksia ohjelmistokehitykseen, ja siihen kuuluvaan liiketoimintaan, koska jokaista osaa pystytään päivittämään toisistaan riippumattomasti ja kevyesti. Tämä tarkoittaa kalliiden ja virhealttiiden järjestelmäpäivityksien unohtamista, koska mikropalveluita on mahdollista kehittää tarpeiden mukaan myöhemmin, ja niitä on helppo vaihtaa uuteen. Mikropalveluiden käyttöä tarkasteltiin opinnäytetyössä ohjelmistoprojektin näkökulmasta. Siinä käytiin läpi yhden palvelun toteutusprosessia. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata mikropalvelun toteutusta käytännönläheisesti ja sitä, miten sillä voidaan tukea ikäihmisten neuvontaa ja ohjausta verkkopalvelussa.
Opinnäytetyön kokonaisuutta laatiessa keskityttiin isoksi osaksi mikropalveluiden tutkimiseen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin Varsinais-Suomen keskitettyä asiakas- ja palvelunohjaushanketta nimeltä KomPAssi, jossa mikropalvelurakennetta hyödynnettiin erillisenä ohjelmistoprojektina. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli konstruktiivinen ja opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin mikropalveluihin sekä hankkeeseen perustuvia aineistoja ja kirjallisuutta. Lisäksi toteutuksessa hyödynnettiin mikropalvelun tekniseen toteutukseen liittyviä aineistoja, jotta siihen kuuluvat teknisen tason toimet pystyttiin kuvaamaan selkeästi.
Opinnäytetyön tavoitteet onnistuivat suurilta osin ja lopputulemana on ymmärrettävä selostus yhden mikropalvelun toteutuksesta, ja siihen liittyvän rajapinnan toiminnallisuudesta ikäihmisille tarkoitetussa verkkopalvelussa. Tavoitteista jäi uupumaan mikropalveluun liittyvän rajapinnan konkreettinen näkymä verkkopalvelussa, koska se julkaistaan verkkopalvelun myöhemmässä tuotantoversiossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta mikropalveluiden tuovan hyötyä, mutta myös monimutkaisuutta ohjelmistokehityksessä. Mikropalvelun käsite on melko tulkinnanvarainen ja herättää kysymyksiä siitä, mihin pisteeseen asti palvelua on hyödyllistä pilkkoa pienemmiksi osiksi ja minkä kokoista palvelua voidaan kutsua mikropalveluksi. Microservices are an implementation method used in software development. Their purpose is to create a set of smaller independently operating elements instead of larger entities. This brings significant changes to software development and its business because each part can be updated independently and lightly. This means eliminating expensive and error-prone system upgrades because it is possible to develop easily replaceable microservices later according to needs. This Thesis examines the use of microservices from software project’s point of view where the process of one service was reviewed. The objective of the Thesis was to describe the implementation of a microservice pragmatically and how it can support counseling and guidance of elderly people in a web service.
In addition, the Thesis also examined Southwest Finland’s centralized customer and service management called KomPAssi, where the microservice structure was utilized as a separate software project. The research method of the Thesis was qualitative and in the implementation of the thesis, materials and literature based on microservices and project were utilized. In addition, the material used in the technical implementation of microservice was utilized to clearly describe activities on technical level.
The objectives of the Thesis were mainly completed and the result is an understandable description of the implementation of one microservice and its interface functionality in a web service for the elderly people. The concrete view for the microservice’s interface in the web service is not included in this Thesis because it will be published in a later version.
As a conclusion, microservices can bring benefits but also complexity in software development. The concept of a microservice is rather ambiguous and raises questions about the size of the service that can be called microservice and how much a service should be reduced to smaller segments that the microservice is still useful.
Opinnäytetyön kokonaisuutta laatiessa keskityttiin isoksi osaksi mikropalveluiden tutkimiseen. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin Varsinais-Suomen keskitettyä asiakas- ja palvelunohjaushanketta nimeltä KomPAssi, jossa mikropalvelurakennetta hyödynnettiin erillisenä ohjelmistoprojektina. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli konstruktiivinen ja opinnäytetyön toteutuksessa hyödynnettiin mikropalveluihin sekä hankkeeseen perustuvia aineistoja ja kirjallisuutta. Lisäksi toteutuksessa hyödynnettiin mikropalvelun tekniseen toteutukseen liittyviä aineistoja, jotta siihen kuuluvat teknisen tason toimet pystyttiin kuvaamaan selkeästi.
Opinnäytetyön tavoitteet onnistuivat suurilta osin ja lopputulemana on ymmärrettävä selostus yhden mikropalvelun toteutuksesta, ja siihen liittyvän rajapinnan toiminnallisuudesta ikäihmisille tarkoitetussa verkkopalvelussa. Tavoitteista jäi uupumaan mikropalveluun liittyvän rajapinnan konkreettinen näkymä verkkopalvelussa, koska se julkaistaan verkkopalvelun myöhemmässä tuotantoversiossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta mikropalveluiden tuovan hyötyä, mutta myös monimutkaisuutta ohjelmistokehityksessä. Mikropalvelun käsite on melko tulkinnanvarainen ja herättää kysymyksiä siitä, mihin pisteeseen asti palvelua on hyödyllistä pilkkoa pienemmiksi osiksi ja minkä kokoista palvelua voidaan kutsua mikropalveluksi.
In addition, the Thesis also examined Southwest Finland’s centralized customer and service management called KomPAssi, where the microservice structure was utilized as a separate software project. The research method of the Thesis was qualitative and in the implementation of the thesis, materials and literature based on microservices and project were utilized. In addition, the material used in the technical implementation of microservice was utilized to clearly describe activities on technical level.
The objectives of the Thesis were mainly completed and the result is an understandable description of the implementation of one microservice and its interface functionality in a web service for the elderly people. The concrete view for the microservice’s interface in the web service is not included in this Thesis because it will be published in a later version.
As a conclusion, microservices can bring benefits but also complexity in software development. The concept of a microservice is rather ambiguous and raises questions about the size of the service that can be called microservice and how much a service should be reduced to smaller segments that the microservice is still useful.