Tieliikenteen tavarankuljetusten liikenneturvallisuus
Mikkola, Sanna (2019)
Mikkola, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010776
Tiivistelmä
Opinnäytetyön johtavana ajatuksena on ollut tieliikenteen tavarankuljetusten liikenneturvallisuuteen syventyminen. Työssä tarkastellaan liikenneturvallisuutta ammattimaisen tavarankuljetuksen näkökulmasta. Tavoitteena on ollut tuottaa lisää tietoa päätöksenteon tueksi Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL ry:n tarpeisiin.
Opinnäytetyön teon aikana on vahvistunut ajatus, että liikenneturvallisuus on monisäkeinen kokonaisuus, johon vaikuttavat useat eri seikat, kuljettajan työnopastuksesta tiestön kunnossapitoon. Liikenneturvallisuustason kohentamiseen ei riitä vain yhden yksittäisen asian parantaminen, sillä liikenneturvallisuus on monen asian summa. Esimerkiksi liikenneympäristön turvallisuutta voidaan parantaa esimerkiksi tievalaistuksen rakentamisella tai parantamisella, ja kuljetusyritykset voivat parantaa turvallisuutta valitsemalla työtehtävään oikeanlaisen ajoneuvon.
Työn tekeminen käynnistyi tiedonhaulla ja lähtöaineiston keräämisellä. Materiaalin keräämisen ja työn tekemisen haasteena oli työn rajaaminen koskemaan vain tieliikenteen ammattimaista tavarankuljetusta.
Opinnäytetyön tilaajana on ollut Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL ry:n kotimaan edunvalvontajohtaja Ari Herrala. Ohjaajana Hämeen ammattikorkeakoulun lehtori Sonja Heikkinen.
Opinnäytetyön teon aikana on vahvistunut ajatus, että liikenneturvallisuus on monisäkeinen kokonaisuus, johon vaikuttavat useat eri seikat, kuljettajan työnopastuksesta tiestön kunnossapitoon. Liikenneturvallisuustason kohentamiseen ei riitä vain yhden yksittäisen asian parantaminen, sillä liikenneturvallisuus on monen asian summa. Esimerkiksi liikenneympäristön turvallisuutta voidaan parantaa esimerkiksi tievalaistuksen rakentamisella tai parantamisella, ja kuljetusyritykset voivat parantaa turvallisuutta valitsemalla työtehtävään oikeanlaisen ajoneuvon.
Työn tekeminen käynnistyi tiedonhaulla ja lähtöaineiston keräämisellä. Materiaalin keräämisen ja työn tekemisen haasteena oli työn rajaaminen koskemaan vain tieliikenteen ammattimaista tavarankuljetusta.
Opinnäytetyön tilaajana on ollut Suomen Kuljetus- ja Logistiikka SKAL ry:n kotimaan edunvalvontajohtaja Ari Herrala. Ohjaajana Hämeen ammattikorkeakoulun lehtori Sonja Heikkinen.