Koulutus elämää varten – oppisopimuskoulutuksen käyttö ja vaikuttavuus ammatillisissa perustutkinnoissa opiskelijan näkökulmasta itäisellä Uudellamaalla
Tuomisto-Rissanen, Jaana (2019)
Tuomisto-Rissanen, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111008
Tiivistelmä
Oppisopimuskoulutus on työelämälähtöinen koulutusmuoto, joka lähtee kahdesta tarpeesta: työnantajasta, joka tarvitsee työtehtävilleen tekijän, ja työntekijästä, joka tarvitsee koulutuksen ja todistuksen ammattitaidolleen. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan oppisopimuskoulutusta työntekijöiden eli opiskelijoiden näkökulmasta itäisellä Uudellamaalla.
Tarkoituksena on selvittää, miten ammatillisen perustutkinnon suorittaminen oppisopimuksella on muuttanut opiskelijan elämää eli miksi opiskelijat päätyivät oppisopimuskoulutukseen oppilaitosmuotoisen koulutuksen sijasta, miten oppisopimuskoulutus onnistui, ja miten koulutus on vaikuttanut heidän elämäänsä tutkinnon suorittamisen jälkeen. Tutkimuksessa on haastateltu seitsemää vuonna 2014 ammatillisen perustutkinnon suorittanutta eri koulutusaloilla opiskellutta henkilöä.
Opinnäytetyö on rajattu käsittämään ammatillisia perustutkintoja. Opinnäytetyössä ei käsitellä oppisopimuksella suoritettua lisäkoulutusta eli ammatti- tai erikoisammattitutkintokoulutuksia. Tässä opinnäytetyössä haastatellut opiskelijat työskentelivät eri toimialojen yrityksissä. Valtion, kaupunkien ja kuntien palveluksessa olleet oppisopimusopiskelijat on rajattu kyselyn ulkopuolelle. Oppisopimuskoulutusta ei käsitellä yrityksen näkökulmasta.
Teoreettinen viitekehys sisältää ammatillisen koulutuksen vertailua 2010-luvulla ennen ja jälkeen ammatillisen koulutuksen reformin sekä teoriaa koulutuksen vaikuttavuudesta. Työssä kerrotaan myös oppisopimuksen historiasta sekä oppisopimuskoulutuksesta opiskelumuotona Suomessa ja muualla Euroopassa. Tutkimusote on kvalitatiivinen, jonka tiedonkeruu tehtiin teemahaastatteluina. Analysoinnissa päädyttiin sisällönanalyysin kautta SWOT-analyysiin.
Tutkimuksessa selvisi, että oppisopimuskoulutus vaikutti haastateltujen elämään hyvin positiivisesti. Jokainen haastateltu saavutti tärkeimmän tavoitteensa tutkinnon suorittamisen ohella eli työllistyä koulutusalalleen. Haastattelujen tuloksista saadussa oppisopimuksen SWOT-analyysissä on vahvuuksia huomattavasti enemmän kuin heikkouksia. Vastaavasti mahdollisuuksia on enemmän kuin haastatteluissa ilmi tulleita heikkouksia.
Tarkoituksena on selvittää, miten ammatillisen perustutkinnon suorittaminen oppisopimuksella on muuttanut opiskelijan elämää eli miksi opiskelijat päätyivät oppisopimuskoulutukseen oppilaitosmuotoisen koulutuksen sijasta, miten oppisopimuskoulutus onnistui, ja miten koulutus on vaikuttanut heidän elämäänsä tutkinnon suorittamisen jälkeen. Tutkimuksessa on haastateltu seitsemää vuonna 2014 ammatillisen perustutkinnon suorittanutta eri koulutusaloilla opiskellutta henkilöä.
Opinnäytetyö on rajattu käsittämään ammatillisia perustutkintoja. Opinnäytetyössä ei käsitellä oppisopimuksella suoritettua lisäkoulutusta eli ammatti- tai erikoisammattitutkintokoulutuksia. Tässä opinnäytetyössä haastatellut opiskelijat työskentelivät eri toimialojen yrityksissä. Valtion, kaupunkien ja kuntien palveluksessa olleet oppisopimusopiskelijat on rajattu kyselyn ulkopuolelle. Oppisopimuskoulutusta ei käsitellä yrityksen näkökulmasta.
Teoreettinen viitekehys sisältää ammatillisen koulutuksen vertailua 2010-luvulla ennen ja jälkeen ammatillisen koulutuksen reformin sekä teoriaa koulutuksen vaikuttavuudesta. Työssä kerrotaan myös oppisopimuksen historiasta sekä oppisopimuskoulutuksesta opiskelumuotona Suomessa ja muualla Euroopassa. Tutkimusote on kvalitatiivinen, jonka tiedonkeruu tehtiin teemahaastatteluina. Analysoinnissa päädyttiin sisällönanalyysin kautta SWOT-analyysiin.
Tutkimuksessa selvisi, että oppisopimuskoulutus vaikutti haastateltujen elämään hyvin positiivisesti. Jokainen haastateltu saavutti tärkeimmän tavoitteensa tutkinnon suorittamisen ohella eli työllistyä koulutusalalleen. Haastattelujen tuloksista saadussa oppisopimuksen SWOT-analyysissä on vahvuuksia huomattavasti enemmän kuin heikkouksia. Vastaavasti mahdollisuuksia on enemmän kuin haastatteluissa ilmi tulleita heikkouksia.