Kuluttajakeskeinen poistotekstiilien hyödyntäminen
Tomberg, Tutta (2019)
Tomberg, Tutta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211147
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenien aikana ympäristöongelmat sekä kiertotalous ovat olleet kestopuheenaiheina. Nykyisten kulutustottumusten vuoksi poistotekstiilien määrä kasvaa vuosittain, mikä korostaa tarvetta uusille innovaatioille poistotekstiilien kierrätyksessä. Vaate- ja tekstiiliteollisuudessa nykyinen lineaarinen malli on johtanut tilanteeseen, jossa vaatteiden lyhyen käyttöiän vuoksi tekstiilijätteen määrä on kasvanut valtavasti. Tekstiilijätteen kasvava määrä on myös aiheuttanut kiinnostusta kuluttajien keskuudessa, jonka vuoksi on tärkeää kehitellä uusia tapoja poistotekstiilien kierrätykseen ja uusiokäyttöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tekstiilikierrätyksen nykytilaa, ymmärtää kuluttajien asenteet kiertotaloutta kohtaan tekstiili- ja vaateteollisuudessa ja pohtia minkälainen merkitys heidän valinnoillaan on poistotekstiilien hyödyntämisessä. Työ perustuu aikaisempiin tutkielmiin, julkaisuihin ja raportteihin. Sen päätavoitteena oli selvittää yksittäisen kuluttajan osuus sekä yleisesti kuluttajien näkemykset ja suhtautumiset poistotekstiilien hyötykäytössä.
Tuloksista selviää, että kuluttajat toimivat yhtenä avaintekijänä kiertotaloudessa, sillä heidän valmiutensa ostaa käytettyjä sekä uusioraaka-aineista valmistettuja tuotteita, ja halukkuus omien poistotekstiilien kierrätykseen vaikuttavat kiertotalouden siirtymisvaiheeseen. Kuluttajan roolia post-consumer tekstiiliarvojärjestelmässä voidaan kuvailla portinvartijan tehtäväksi, sillä kuluttajan hävittämispäätös vaikuttaa vahvasti tuotteen elinkaaren jatkumiseen sekä arvon säilymiseen. Kuluttajat toivovat ennen kaikkea vaivattomuutta ja selkeyttä poistotekstiilien kierrätykseen. Tämän lisäksi kuluttajat haluaisivat enemmän tietoa kierrätyksestä sekä siitä, mitä kierrätetyille tuotteille tapahtuu. Tämän vuoksi tarvitaan infrastruktuuria, joka tarjoaa selkeää ja läpinäkyvää informaatiota kuluttajien roolista kiertotaloudessa, ts. mitä heidän tulee tehdä ja miten kierrätetyt poistotekstiilit hyödynnetään. Kuluttajat, jotka ovat tietoisia henkilökohtaisesta tyylistään, noudattavat useammin kestävän kehityksen käytäntöjä, esimerkiksi vähentämällä kulutusta, vaatteita korjaamalla, ylläpitämällä, uusiokäyttämällä sekä uudelleen suunnittelemalla. Tämänkaltaisella ajattelutavalla on tärkeä rooli kiertotalouden toteutuksessa ja poistotekstiilien hyödyntämisessä. Environmental problems and circular economy have become a buzzword in the textile and clothing industry over the past years. Due to the current consumer habits the number of textile waste increases every year, which highlights the need for innovations in the textile waste recycling. The current linear model in the fashion industry has led to the situation where fashion consumption has increased the volume of unwanted garments. The growing amount of the textile waste has also increased the interest of consumers and therefore it is important to develop new ways to recycle and reuse post-consumer textiles.
The purpose of the thesis is to look into the current state of textile recycling, understand consumers’ attitudes towards the circulation economy in the textile and clothing industry and discuss how their disposal habits effect the post-consumer textile reuse and recycling system. This study is based on research literature in textile waste recycling. The main research method was a narrative literature review, which was used to describe the existing research. The main goal is to clarify the consumer’s share and analyze consumer’s views and attitudes towards the post-consumer textile waste recycling.
The results show that the consumers are one of the key factors in circular economy, since the garment recycling and reuse system relies profoundly on consumer’s behavior and attitudes. The consumer’s role in the post-consumer textile value system can be described as a gatekeeper, as a garment’s lifecycle is particularly determined by the user. The most important aspect for consumers in the textile recycling is that it is made easy and clear. They would also like to have more information on the recycling and know what happens to the recycled products. Hence, there is a need for an infrastructure, which offers clear and transparent information on the consumers’ role in the circular economy, i.e. what they must do and how the recycled products will be used. The consumers, who already are aware of their personal style, follow the practices of the sustainable development more often, by i.e. reducing consumption, repairing, maintaining, redesigning and reusing clothes. This kind of mindset has an important role in the circulation economy and textile recycling.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tekstiilikierrätyksen nykytilaa, ymmärtää kuluttajien asenteet kiertotaloutta kohtaan tekstiili- ja vaateteollisuudessa ja pohtia minkälainen merkitys heidän valinnoillaan on poistotekstiilien hyödyntämisessä. Työ perustuu aikaisempiin tutkielmiin, julkaisuihin ja raportteihin. Sen päätavoitteena oli selvittää yksittäisen kuluttajan osuus sekä yleisesti kuluttajien näkemykset ja suhtautumiset poistotekstiilien hyötykäytössä.
Tuloksista selviää, että kuluttajat toimivat yhtenä avaintekijänä kiertotaloudessa, sillä heidän valmiutensa ostaa käytettyjä sekä uusioraaka-aineista valmistettuja tuotteita, ja halukkuus omien poistotekstiilien kierrätykseen vaikuttavat kiertotalouden siirtymisvaiheeseen. Kuluttajan roolia post-consumer tekstiiliarvojärjestelmässä voidaan kuvailla portinvartijan tehtäväksi, sillä kuluttajan hävittämispäätös vaikuttaa vahvasti tuotteen elinkaaren jatkumiseen sekä arvon säilymiseen. Kuluttajat toivovat ennen kaikkea vaivattomuutta ja selkeyttä poistotekstiilien kierrätykseen. Tämän lisäksi kuluttajat haluaisivat enemmän tietoa kierrätyksestä sekä siitä, mitä kierrätetyille tuotteille tapahtuu. Tämän vuoksi tarvitaan infrastruktuuria, joka tarjoaa selkeää ja läpinäkyvää informaatiota kuluttajien roolista kiertotaloudessa, ts. mitä heidän tulee tehdä ja miten kierrätetyt poistotekstiilit hyödynnetään. Kuluttajat, jotka ovat tietoisia henkilökohtaisesta tyylistään, noudattavat useammin kestävän kehityksen käytäntöjä, esimerkiksi vähentämällä kulutusta, vaatteita korjaamalla, ylläpitämällä, uusiokäyttämällä sekä uudelleen suunnittelemalla. Tämänkaltaisella ajattelutavalla on tärkeä rooli kiertotalouden toteutuksessa ja poistotekstiilien hyödyntämisessä.
The purpose of the thesis is to look into the current state of textile recycling, understand consumers’ attitudes towards the circulation economy in the textile and clothing industry and discuss how their disposal habits effect the post-consumer textile reuse and recycling system. This study is based on research literature in textile waste recycling. The main research method was a narrative literature review, which was used to describe the existing research. The main goal is to clarify the consumer’s share and analyze consumer’s views and attitudes towards the post-consumer textile waste recycling.
The results show that the consumers are one of the key factors in circular economy, since the garment recycling and reuse system relies profoundly on consumer’s behavior and attitudes. The consumer’s role in the post-consumer textile value system can be described as a gatekeeper, as a garment’s lifecycle is particularly determined by the user. The most important aspect for consumers in the textile recycling is that it is made easy and clear. They would also like to have more information on the recycling and know what happens to the recycled products. Hence, there is a need for an infrastructure, which offers clear and transparent information on the consumers’ role in the circular economy, i.e. what they must do and how the recycled products will be used. The consumers, who already are aware of their personal style, follow the practices of the sustainable development more often, by i.e. reducing consumption, repairing, maintaining, redesigning and reusing clothes. This kind of mindset has an important role in the circulation economy and textile recycling.