Sinnesmarknadsföring
Rapo, Rebecca (2019)
Rapo, Rebecca
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010753
Tiivistelmä
I detta examensarbete gås det igenom hur marknadsförarna involverar människans fem sinnen lukt-, smak-, hörsel-, syn- och känselsinne för att åstadkomma den maximalaste och mest minnesvärda marknadsföringen. För att skilja sig ur mängden av en stor variation konkurrenter, måste företagen använda sig av en allt mer innovativ och unik marknadsföring.
Arbetet är fullständigt teoretiskt som består av fakta som är samlat från böcker och artiklar.
Arbetet är delat upp i marknadsföringens grunder och vad som orsakat att företagen och varumärken varit tvungna att förnya och göra ändringar i sin marknadsföring. Som förklarning till hur man skapar en minnesvärd marknadsföring och långsiktiga kundrelationer går arbetet in på sinnesmarknadsföring. Sinnesmarknadsföringen delas upp enligt människans fem sinnen och hur de stimuleras, tillämpas och förknippas ihop med den dagligt upplevda marknadsföringen.
Som en slutsats till arbetet konstateras det att de traditionella marknadsföringssignalerna man som konsument upplever i sitt i vardagliga liv baserar sig till en stor del på sinnesmarknadsföring. Det man upplever, ser och känner som en konsument är ofta orsakat av olika sinnensstimulans som sker undermedvetet. I dagens läge vet marknadsförarna allt mer om sinnesmarknadsföring och i fall man kan utnyttja sin kunskap med rätta metoder, ger det möjligheten för en allt mer minnesvärd och effektiv marknadsföring.
Arbetet är fullständigt teoretiskt som består av fakta som är samlat från böcker och artiklar.
Arbetet är delat upp i marknadsföringens grunder och vad som orsakat att företagen och varumärken varit tvungna att förnya och göra ändringar i sin marknadsföring. Som förklarning till hur man skapar en minnesvärd marknadsföring och långsiktiga kundrelationer går arbetet in på sinnesmarknadsföring. Sinnesmarknadsföringen delas upp enligt människans fem sinnen och hur de stimuleras, tillämpas och förknippas ihop med den dagligt upplevda marknadsföringen.
Som en slutsats till arbetet konstateras det att de traditionella marknadsföringssignalerna man som konsument upplever i sitt i vardagliga liv baserar sig till en stor del på sinnesmarknadsföring. Det man upplever, ser och känner som en konsument är ofta orsakat av olika sinnensstimulans som sker undermedvetet. I dagens läge vet marknadsförarna allt mer om sinnesmarknadsföring och i fall man kan utnyttja sin kunskap med rätta metoder, ger det möjligheten för en allt mer minnesvärd och effektiv marknadsföring.