Turvallisuus ja riskienhallinta - Meritorin koulu
Elo, Maarit (2019)
Elo, Maarit
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111092
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena oli Meritorin koulun turvallisuus ja riskienhallinta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää koulun turvallisuusasioita ja tuoda esille keinoja turvallisuuden parantamiseksi. Aluksi työn teoriaosuudessa tarkasteltiin koulun turvallisuuteen liittyvää lainsäädäntöä. Tämän jälkeen selvitettiin riskienhallintaosuudessa, mitä erilaisia riskejä koulun toimintaan liittyy, miten riskejä pyritään estämään Toteutumasta ja millaisia turvallisuussuunnitelmia ja -tekniikkaa on koulussa. Työssä tuotiin myös esille, mitä turvallisuustekniikkaa on saatavilla. Empiriaosuudessa selvitettiin havainnoinnin, haastattelun ja kyselyjen avulla turvallisuuden nykytilaa Meritorin koulussa. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua, kyselyjä ja havainnointia. Haastattelu suoritettiin koulussa ja kyselyt tehtiin internet-kyselyinä. Tutkimus tehtiin Meritorin koulusta, mutta tutkimusta voidaan hyödyntää myös muissa kouluissa soveltuvin osin. Turvallisuutta käsiteltiin työssä laaja-alaisesti ja tutkielman tavoitteena on turvallisuusasioiden esille tuominen ja niiden parantaminen. Tutkimuksessa havaittiin, että koulun turvallisuusjohtamiseen vaikuttavat lainsäädäntö, kouluun luotu turvallisuuskulttuuri, henkilökunnan keskinäiset roolit, riskien arviointi sekä turvallisuussuunnittelu ja -suunnitelmat. Tutkimuksen aikana tuli esille joitakin koulun turvallisuusasioissa olevia puutteita. Tutkimuksen perusteella tehtyjen kehitysehdotusten toivotaan vaikuttavan positiivisesti Meritorin koulun turvallisuuteen. Meritorin koulu on menossa peruskorjaukseen vuonna 2019, jolloin koulun turvallisuuteen tehdään samalla parannuksia. The topic of this research was the security and risk management of Meritori School. The aim of the research was to investigate the school’s security matters and to bring forward means of improving security. First, the theoretical part of the dissertation examined the legislation involving school security. After this, the risk management section outlined the type of risks concerning school operations, how the school attempts to prevent the realisation of risks, and what kind of security plans and technology is in use at the school. The study also identified what kind of security technology is available. The empirical section examined the current state of security at Meritori School through observation, an interview, and surveys. The research was carried out as a qualitative study. The data collection methods used were an interview, surveys and observation. The interview was conducted on the school premises and the surveys were conducted online. The study focused on Meritori School but the security report can also be used in other schools where applicable. Security was handled broadly in the study and the aim of the research was to highlight security issues and to improve them. The research found that the factors affecting security management at the school include legislation, prevalent security culture at the school, roles among school personnel, risk estimation, and security planning and plans. The research brought out some deficiencies in the school’s security matters. Development suggestions made based on the research are hoped to have a positive impact on the security of Meritori School. Meritori School will undergo a complete renovation in 2019 during which improvements to school security will be made.