SEALING GLUE, LÄHETYSPROSESSIN JA -KULUJEN VERTAILU - CASE KONGSBERG MARITIME FINLAND
Virtanen, Ilona (2019)
Virtanen, Ilona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052111056
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia kohdeyritykselle selkeä kirjallinen vertailu vaarallisen aineen sealing glue lähetysprosesseista ja kuluista. Kohdeyrityksenä oli Kongsberg Maritime Finland. Kyseisen vaarallisen aineen lähetysprosessi oli moni-mutkainen, jossa aine lähetettiin ensin kohdeyrityksen Hollannin varastolle Helmon-diin ja sieltä vasta asiakkaalle. Kohdeyritys halusi yksinkertaistaa lähetyksen niin, että aine lähtisi suoraan Rauman varastolta asiakkaalle. Näin myös säästettäisiin kuljetus-kuluissa ja toimitusajoissa.
Teoriassa keskityttiin vaarallisten aineiden ilmakuljetuksiin ja lähettämiseen. Tieto tutkimuksen teoriaosaan kerättiin kirjallisuuslähteistä ja verkkosivuilta. Teoriaosa si-sältää tietoa säädöksistä, joita pitää tietää vaarallisten aineiden lähetyksistä ja pak-kaamisesta. Teoriassa käsiteltiin myös kuluja aiheuttavat tekijät näissä lähetyksissä ja miten nämä osa-alueet voi myös ulkoistaa toiselle yritykselle, oman henkilökunnan kouluttamisen sijasta.
Tutkimuksen empiirisessä osassa selvitettiin, miten nykyinen prosessi etenee ja mitä kuluja siitä aiheutuu. Selvitettiin myös vaihtoehtoisen toimitusprosessin eteneminen ja siitä tulevat kulut. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja haastattelujen ana-lysointia. Haastateltavana oli kohdeyrityksen varaosien vientihuolitsija Laura Lehto-nen. Sähköpostilla tapahtuvan haastattelun kohteena oli Logistiikkayritys X. Logis-tiikkayritys X on erikoistunut vaarallisten aineiden käsittelyyn ja kuljetuksiin. Sähkö-postihaastateltavana oli myös kohdeyrityksen teknisen tuen Esa Ruostemaa ja Toll Group Global Forwarding liikennekoordinaattori Sini Westerlund.
Tutkimustulokset saatiin analysoimalla haastattelujen vastauksia ja vertailemalla ny-kyistä ja vaihtoehtoista lähetysprosessia. Analysoinnin pohjalta lopputulokseksi saa-tiin selkeä vertailu molemmista lähetysprosesseista ja niiden kuluista.
Teoriassa keskityttiin vaarallisten aineiden ilmakuljetuksiin ja lähettämiseen. Tieto tutkimuksen teoriaosaan kerättiin kirjallisuuslähteistä ja verkkosivuilta. Teoriaosa si-sältää tietoa säädöksistä, joita pitää tietää vaarallisten aineiden lähetyksistä ja pak-kaamisesta. Teoriassa käsiteltiin myös kuluja aiheuttavat tekijät näissä lähetyksissä ja miten nämä osa-alueet voi myös ulkoistaa toiselle yritykselle, oman henkilökunnan kouluttamisen sijasta.
Tutkimuksen empiirisessä osassa selvitettiin, miten nykyinen prosessi etenee ja mitä kuluja siitä aiheutuu. Selvitettiin myös vaihtoehtoisen toimitusprosessin eteneminen ja siitä tulevat kulut. Tutkimusmenetelminä käytettiin haastatteluja ja haastattelujen ana-lysointia. Haastateltavana oli kohdeyrityksen varaosien vientihuolitsija Laura Lehto-nen. Sähköpostilla tapahtuvan haastattelun kohteena oli Logistiikkayritys X. Logis-tiikkayritys X on erikoistunut vaarallisten aineiden käsittelyyn ja kuljetuksiin. Sähkö-postihaastateltavana oli myös kohdeyrityksen teknisen tuen Esa Ruostemaa ja Toll Group Global Forwarding liikennekoordinaattori Sini Westerlund.
Tutkimustulokset saatiin analysoimalla haastattelujen vastauksia ja vertailemalla ny-kyistä ja vaihtoehtoista lähetysprosessia. Analysoinnin pohjalta lopputulokseksi saa-tiin selkeä vertailu molemmista lähetysprosesseista ja niiden kuluista.