Esimiestyön merkitys myyntitavoitteiden saavuttamisessa Yritys X:n myymälässä
Kokkonen, Laura (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kokkonen, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211164
Tiivistelmä
Yhdessä tekeminen ja siinä onnistuminen riippuvat siitä työskentelevätkö tiimin jäsenet toisiaan arvostaen ja luoden yhdessä innostavan sekä luotettavan työilmapiirin. Toimiessaan työilmapiiri antaa vapauden jokaiselle epäonnistua, kehittyä ja olla iloisia omista sekä muiden menestyksistä. Esimiehen tehtävänä olisi työympäristön rakentaminen yhdessä tiimin kanssa, jossa jokaisen saatavilla olisi näiden tunteiden kokeminen.
Opinnäytetyössä pohditaan esimiestyön merkitystä tiimin ja sen yksilöiden myynnin tuloksekkuuden kannalta. Esimiestyötä avataan tietoperustan avulla niiltä osa-alueilta, jotka koetaan olevan olennaisia vastuita esimiestyössä. Opinnäytetyössä tutkitaan esimiestyön merkitystä Yritys X:n myymälän myyjien myyntisuoritusten kannalta, joten myös myyntityötä on avattu tietoperustassa omana kokonaisuutenaan. Myynnin tietoperustassa on käsitelty aiheita, joiden avulla myyjä itse voi vaikuttaa myynnin tuloksekkuuteen.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkittiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena myymälän esimiesten tuen tilannetta myyjien myyntisuoritusten kannalta. Tutkimukseen haastateltiin kohdeorganisaation myymälän 2 esimiestä ja 4 myyjää. Tutkimuksessa selvisi myymälän työilmapiirin olevan hyvässä kunnossa. Jokainen kokee työpaikallaan arvostuksen tunnetta ja tuki tiimin kaikilta jäseniltä on helposti saatavilla. Tutkimuksen tuloksien perusteella oli huomattavissa, että myymälän esimiesten toiminnassa oli myyjien mielestä puutteita. Esimiesten ei koettu panostavan tarpeeksi palautteen antamiseen ja palkitsemiseen, mikä taas heijastui myyjistä arvostuksen ja motivaation puutteena.
Johtopäätöksien avulla myymälän esimiehille tehtiin muutamia kehittämisehdotuksia toimintaansa varten. Kehittämisehdotuksien tarkoituksena on antaa esimiehille suuntaa oman toiminnan muuttamiseen niin, että tiimin myyjät kokisivat arvostuksen ja motivaation tunnetta työssään jatkossa. Myymälän myyjät ovat sitoutuneita työhönsä, mutta on tärkeää, ettei esimies ota heidän asennettaan ja sitoutumistaan itsestäänselvyytenä. Esimiesten tulisi painottaa toiminnassaan ajan ja arvostuksen jakamista työntekijöiden kesken, jotta työntekijät pysyvät sitoutuneena yhteisiin tavoitteisiin jatkossakin.
Opinnäytetyössä pohditaan esimiestyön merkitystä tiimin ja sen yksilöiden myynnin tuloksekkuuden kannalta. Esimiestyötä avataan tietoperustan avulla niiltä osa-alueilta, jotka koetaan olevan olennaisia vastuita esimiestyössä. Opinnäytetyössä tutkitaan esimiestyön merkitystä Yritys X:n myymälän myyjien myyntisuoritusten kannalta, joten myös myyntityötä on avattu tietoperustassa omana kokonaisuutenaan. Myynnin tietoperustassa on käsitelty aiheita, joiden avulla myyjä itse voi vaikuttaa myynnin tuloksekkuuteen.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkittiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena myymälän esimiesten tuen tilannetta myyjien myyntisuoritusten kannalta. Tutkimukseen haastateltiin kohdeorganisaation myymälän 2 esimiestä ja 4 myyjää. Tutkimuksessa selvisi myymälän työilmapiirin olevan hyvässä kunnossa. Jokainen kokee työpaikallaan arvostuksen tunnetta ja tuki tiimin kaikilta jäseniltä on helposti saatavilla. Tutkimuksen tuloksien perusteella oli huomattavissa, että myymälän esimiesten toiminnassa oli myyjien mielestä puutteita. Esimiesten ei koettu panostavan tarpeeksi palautteen antamiseen ja palkitsemiseen, mikä taas heijastui myyjistä arvostuksen ja motivaation puutteena.
Johtopäätöksien avulla myymälän esimiehille tehtiin muutamia kehittämisehdotuksia toimintaansa varten. Kehittämisehdotuksien tarkoituksena on antaa esimiehille suuntaa oman toiminnan muuttamiseen niin, että tiimin myyjät kokisivat arvostuksen ja motivaation tunnetta työssään jatkossa. Myymälän myyjät ovat sitoutuneita työhönsä, mutta on tärkeää, ettei esimies ota heidän asennettaan ja sitoutumistaan itsestäänselvyytenä. Esimiesten tulisi painottaa toiminnassaan ajan ja arvostuksen jakamista työntekijöiden kesken, jotta työntekijät pysyvät sitoutuneena yhteisiin tavoitteisiin jatkossakin.