Kotkan merenkulkuoppilaitosten kansipäällystöopiskelijoiden motivaatio englannin kielen opiskelua kohtaan
Pirinen, Jalmari (2019)
Pirinen, Jalmari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211185
Tiivistelmä
Englannin kielen asema merenkulussa on keskeinen ja oppilaitokset takaavat opiskelijoille tarvittava ammattipätevyyden ja kilpailukyvyn englannin kielen monipuolisella ja kattavalla opetuksella. Vaativat ja laajat kansainvälisen lainsäädännön (STCW ja SOLAS) minimivaatimukset ja Suomen merilain asettamat vaatimukset kansipäällystön englannin kielen osaamisen tasosta asettavat koulutuksen järjestäjille korkeat kriteerit englannin kielen opetuksen resursseille.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kotkan merenkulkuoppilaitosten kansipäällystöopiskelijoiden käsitystä heidän englannin kielen osaamisestaan ja motivaatiosta englannin kielen opiskelua kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden mielipide oppilaitosten englannin kielen opetuksen määrän riittävyydestä. Tutkimuksessa otettiin myös selvää opiskelijoille tärkeimmistä heidän englannin kielen opiskelumotivaatioonsa vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Kyselylomakkeita jaettiin 93, joista tavoitettiin 34 vastaajaa ja vastausprosentiksi saatiin 36,6 %.
Tutkimuksen mukaan Kotkan merenkulkuoppilaitosten kansipäällystöopiskelijoiden motivaatio ei muodostu niinkään opetuksen tai opettajien vaikutuksesta, vaan opiskelijoiden omista tulevaisuuden työn odotuksista ja työllistymisen helpottumisen kokemuksesta. Tutkimuksessa selviää, että opiskelijoiden motivaatio englannin kielen opiskelua kohtaan kasvaa opintojen edetessä hieman, mutta englannin kielen opiskelun mielekkyydessä esiintyy huomattavasti hajontaa oppilaitosten kesken. Opiskelijoiden motivaatioon vaikuttaa myös heidän oma halunsa itsensä ja ammattikielen osaamisen kehittämiseen.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kotkan merenkulkuoppilaitosten kansipäällystöopiskelijoiden käsitystä heidän englannin kielen osaamisestaan ja motivaatiosta englannin kielen opiskelua kohtaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden mielipide oppilaitosten englannin kielen opetuksen määrän riittävyydestä. Tutkimuksessa otettiin myös selvää opiskelijoille tärkeimmistä heidän englannin kielen opiskelumotivaatioonsa vaikuttavista tekijöistä.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Etelä-Kymenlaakson ammattiopistossa ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Kyselylomakkeita jaettiin 93, joista tavoitettiin 34 vastaajaa ja vastausprosentiksi saatiin 36,6 %.
Tutkimuksen mukaan Kotkan merenkulkuoppilaitosten kansipäällystöopiskelijoiden motivaatio ei muodostu niinkään opetuksen tai opettajien vaikutuksesta, vaan opiskelijoiden omista tulevaisuuden työn odotuksista ja työllistymisen helpottumisen kokemuksesta. Tutkimuksessa selviää, että opiskelijoiden motivaatio englannin kielen opiskelua kohtaan kasvaa opintojen edetessä hieman, mutta englannin kielen opiskelun mielekkyydessä esiintyy huomattavasti hajontaa oppilaitosten kesken. Opiskelijoiden motivaatioon vaikuttaa myös heidän oma halunsa itsensä ja ammattikielen osaamisen kehittämiseen.