MODERN DIREKTFÖRSÄLJNING AV GRÖNSAKER
Wikström, Susanne (2019)
Wikström, Susanne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010789
Tiivistelmä
I det här examensarbetet ger grönsaksproducenterna sin syn på hur den moderna direktförsäljningen fungerar ur deras synvinkel. De ger också förslag på hur den borde utvecklas för att bli ekonomiskt lönsam. Utredningen om producenternas syn på de möjligheter den digitala tekniken ger för direktförsäljning har beställts av Svenska Trädgårdsförbundet.
Närproducerat är ett ord som ligger i tiden. I media har REKO-modellen och Foodhub fått stor synlighet de senaste åren. Också i de stora livmedelskedjornas butiker vill man gärna lyfta fram närproducerade varor.
Den nya informationstekniken och sociala medier ger i dag producenterna helt nya möjligheter att kommunicera direkt med sina kunder. Tidigare var det svårt att marknadsföra produkterna i en gårdsbutik på annat sätt än med en skylt vid vägen. I dag kan varje gårdsbutik ha sin egen webbsida och flera andra digitala kanaler där man snabbt och billigt når tusentals potentiella köpare.
I dagens läge ser många producenter direktförsäljningen lika mycket som ett form av marknadsföring som en direkt inkomstkälla. De som ställer sig mest positiva till direktförsäljning är ofta de som har en egen gårdsbutik och samarbetar med andra producenter i närheten. För att en gårdsbutik ska vara lönsam är det geografiska läget avgörande.
Närproducerat är ett ord som ligger i tiden. I media har REKO-modellen och Foodhub fått stor synlighet de senaste åren. Också i de stora livmedelskedjornas butiker vill man gärna lyfta fram närproducerade varor.
Den nya informationstekniken och sociala medier ger i dag producenterna helt nya möjligheter att kommunicera direkt med sina kunder. Tidigare var det svårt att marknadsföra produkterna i en gårdsbutik på annat sätt än med en skylt vid vägen. I dag kan varje gårdsbutik ha sin egen webbsida och flera andra digitala kanaler där man snabbt och billigt når tusentals potentiella köpare.
I dagens läge ser många producenter direktförsäljningen lika mycket som ett form av marknadsföring som en direkt inkomstkälla. De som ställer sig mest positiva till direktförsäljning är ofta de som har en egen gårdsbutik och samarbetar med andra producenter i närheten. För att en gårdsbutik ska vara lönsam är det geografiska läget avgörande.