Sosiaalisen median strategia yritykselle Meltex Oy Plastics
Mäkinen, Rene (2019)
Mäkinen, Rene
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211234
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on nykypäivän yrityksille yksi tärkeimmistä markkinoinnin alustoista. Yrityksen tulee luoda sosiaalista mediaa varten kattava strategiasuunnitelma, jotta sen monipuolisista kanavista saadaan todellista hyötyä iiketoimintaa ajatellen. Alkuvaiheessa on tärkeää valita yrityksen tarpeisiin soveltuvat sosiaalisen median kanavat ja päättää projektin vastuuhenkilöt. Sosiaalinen media tulee sisällyttää mukaan yrityksen markkinointisuunnitelmaan, eikä sitä voida ajatella vain irrallisena osana markkinoinnin kokonaisuutta.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle Meltex Oy Plastics. Työn tavoitteena on antaa toimeksiantajayritykselle käsitys sosiaalisen median pelisäännöistä ja luoda eheä kokonaiskuva siitä, mitä onnistunut toiminta sosiaalisessa mediassa vaatii. Työssä käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti sekä osana markkinointiviestintää ja yritysmarkkinointia. Tämän lisäksi sosiaalista mediaa tarkastellaan osana yrityksen toimintaa ja käydään läpi sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita.
Toimeksiantajayritykselle ei ole aiemmin toteutettu sosiaalisen median strategiaa.
Yrityksen toiminta sosiaalisessa mediassa on muutenkin ollut hyvin marginaalista, sillä kanavissa ei ole julkaistu sisältöä aktiivisesti.
Tämän sosiaalisen median strategiasuunnitelman tueksi kerättiin laadukasta tietoa ammattikirjallisuudesta ja internetistä. Kerättyyn tietoon nojaten saatiin selville missä kanavissa toimeksiantajan tulisi esiintyä ja mihin kanaviin kannattaa panostaa eniten. Opinnäytetyön lopputulemana on strategiasuunnitelma, joka toimii ohjenuorana yrityksen sosiaalisen median markkinoinnille. Yrityksen asettamien toiveiden mukaisesti luotu strategia tarjoaa selkeän kuvan sosiaalisen median tulevista vaiheista sekä ohjeistaa lukijaa johdonmukaiseen ja onnistuneeseen suoriutumiseen sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median strategia on tarkoitus ottaa yrityksen käyttöön syksyllä 2019.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle Meltex Oy Plastics. Työn tavoitteena on antaa toimeksiantajayritykselle käsitys sosiaalisen median pelisäännöistä ja luoda eheä kokonaiskuva siitä, mitä onnistunut toiminta sosiaalisessa mediassa vaatii. Työssä käsitellään sosiaalista mediaa yleisesti sekä osana markkinointiviestintää ja yritysmarkkinointia. Tämän lisäksi sosiaalista mediaa tarkastellaan osana yrityksen toimintaa ja käydään läpi sosiaalisen median hyötyjä ja haasteita.
Toimeksiantajayritykselle ei ole aiemmin toteutettu sosiaalisen median strategiaa.
Yrityksen toiminta sosiaalisessa mediassa on muutenkin ollut hyvin marginaalista, sillä kanavissa ei ole julkaistu sisältöä aktiivisesti.
Tämän sosiaalisen median strategiasuunnitelman tueksi kerättiin laadukasta tietoa ammattikirjallisuudesta ja internetistä. Kerättyyn tietoon nojaten saatiin selville missä kanavissa toimeksiantajan tulisi esiintyä ja mihin kanaviin kannattaa panostaa eniten. Opinnäytetyön lopputulemana on strategiasuunnitelma, joka toimii ohjenuorana yrityksen sosiaalisen median markkinoinnille. Yrityksen asettamien toiveiden mukaisesti luotu strategia tarjoaa selkeän kuvan sosiaalisen median tulevista vaiheista sekä ohjeistaa lukijaa johdonmukaiseen ja onnistuneeseen suoriutumiseen sosiaalisen median kanavissa. Sosiaalisen median strategia on tarkoitus ottaa yrityksen käyttöön syksyllä 2019.