Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digitalisoituminen ja ikääntyvä väestö : Pankki-, ostos-, asiointi- ja ajanvarauspalvelut tietojenkäsittelyn näkökulmasta

Koski, Evita (2019)

 
Avaa tiedosto
2019_Koski.Evita.pdf (2.926Mt)
Lataukset: 


Koski, Evita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510074
Tiivistelmä
Palveluiden digitalisoituminen tuottaa ongelmia henkilöille, joilla on huonot tietotekniset valmiudet, heikko oppimiskyky tai -halu tai puutteelliset tietotekniset laitteet. Edellä mainittuja henkilöitä ovat usein ikääntyneet ihmiset, jotka eivät ole käyttäneet tietotekniikkaa työelämässään. Ikääntyneiden putoaminen pois digitalisaation matkasta ei ainoastaan vaikeuta heidän elämäänsä, vaan saattaa johtaa jopa tietynlaiseen syrjäytymiseen.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena on arvioida yleisten digitaalisten palveluiden, kuten pankki-, ostamis- ja ajanvarauspalvelujen käytettävyyttä ikääntyneiden ihmisten näkökulmasta. Tarkastelussa keskityttiin arvioimaan, oliko palveluissa erityisen hankalia piirteitä henkilöille, jotka eivät ole tottuneita tietokoneen käyttäjiä tai joiden omaksumiskyky ei ole enää aivan korkeimmalla tasolla. Palvelujen käytettävyyttä selvitettiin ja arvioitiin ensisijaisesti perehtymällä eri palveluntarjoajien digitaalisiin sovelluksiin. Tämän lisäksi käytettiin kirjallisuuslähteitä ja haastateltiin ikääntyneitä ihmisiä.

Erityisesti ns. verkkopankit on toteutettu selkeästi ja mm. ilman häiritseviä kuvia eikä niiden käyttäminen aiheuta erityisiä vaikeuksia ikääntyneille ihmisille. Tietoturvallisuussyistä muutamiin verkkopankkeihin kirjautuminen on kuitenkin melko hankalaa. Muissa digitaalisissa palveluissa käytettävyyttä vaikeuttavat sivujen sekavuus ja epäloogisuus sekä mainosbannerit ja animaatiot, joiden seasta on välillä hankalaa hahmottaa varsinaista palvelua. Eräs lisäongelma aiheutuu siitä, että esimerkiksi eri nettikauppojen sovellukset saattavat olla todella hyviä, mutta käyttöliittymältään aivan erilaisia. Logiikaltaan samanlaisiin sivuihin ei kuitenkaan varmaan tulla koskaan pääsemään, koska monet palveluntarjoajat haluavat nimenomaan erottua kilpailijoistaan myös nettisivujensa avulla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste