Vad driver en konsument att köpa en premium elbil? Case: Tesla i Finland
Rautiainen, Max (2019)
Rautiainen, Max
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211294
Tiivistelmä
Detta examensarbete grundar sig på en kvantitativ enkätstudie och avgränsar sig till Tesla-ägare i Finland. Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer och egenskaper som driver en konsument att välja en elbil framom en bil med förbränningsmotor och huruvida det finns skillnader mellan high-end och low-end ägare. Enkäten samt undersökningen baserar sig på och replikerar tidigare forskning utförd av Hardman et.al. (2016). Det lyder nästan en globalt vetenskapligt konsensus om att det finns en direkt koppling mellan koldioxidutsläpp och klimatförändringen. Det är också bevisat att elbilar är betydligt miljövänligare än bilar med förbränningsmotor. För att ha en större påverkan, krävs det att elbilar tas i bruk i allt högre grad. Ur en marknadsförares synvinkel är det därför viktigt att förstå elbilsägare, potentiella ägare samt elbilsmarknaden som helhet. Likadana studier har inte tidigare utförts i Finland, och examensarbetet strävar därför efter att härleda resultat som kan hjälpa elbilstillverkare och marknadsförare att förstå nuvarande samt potentiella elbilsägare. Resultaten i denna studie grundar sig på svaren av 182 Tesla-ägare i Finland. Hur Tesla-ägare uppskattar egenskaper i sina bilar ger intressanta och statistiskt signifikanta resultat som är identiska med tidigare utförda studier. Arbetet avslutas med diskussion kring resultatet samt förslag till fortsatt forskning.