Vaikuttajamarkkinoinnin parhaat käytännöt kuluttajamarkkinoille
Säilä, Niki (2019)
Säilä, Niki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211290
Tiivistelmä
Digitaalisen markkinoinnin kehittyessä vaikuttajamarkkinoinnilla on yhä suurempi rooli yritysten markkinoinnissa. Kuluttajien huomiosta kilpaillaan useassa eri kanavassa samanaikaisesti ja uusimpien tutkimusten perusteella voidaan nähdä, että suuri osa mainonnasta ärsyttää, kun taas suosittelua pidetään luotettavana. Tubettajat, bloggaajat ja Instagram -tähdet ovat nykyajan julkkiksia, varsinkin nuoremmalle kohderyhmälle, joilla on suuri määrä seuraajia sosiaalisen median kanavissa. Vaikuttajia hyödyntämällä yritys voi esimerkiksi kasvattaa tuotteen tai palvelun tietoisuutta muuten hankalasti tavoitettavasta kohderyhmässä ja näin kasvattaa kokonaismyyntiään ja markkinaosuuttaan. Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on toimia eräänlaisena oppaana, joka kertoo markkinoinnin parissa työskentelevälle työntekijälle, mitä vaikuttajamarkkinoinnin ja yhteistyön toteuttaminen vaatii ja miten mainostaja voi siitä hyötyä. Opinnäytetyön lukemalla lukija ymmärtää mitä vaikuttajamarkkinointi on, mikä sen nykytila on sekä miten sillä tavoitetaan yleisöä ja vaikutetaan kuluttajien ostopäätöksiin. Opinnäytetyöhön on hyödynnetty havaintoja ja oppeja jo tehdyistä tutkimuksista. Lähteinä on käytetty pääosin verkkojulkaisuja aiheen tuoreuden johdosta. Markkinoinnin ja viestinnän suunnittelun kannalta kuitenkin vanhat tunnetut teoriat pätevät yhä. Opinnäytetyöstä on erityisesti hyötyä markkinoinnin parissa työskenteleville, jotka haluavat kehittää itseään digitaalisen markkinoinnin parissa.