Psyykkinen kuormitus turvakotityössä : työntekijöiden kokemuksia psyykkisestä kuormituksesta
Kamppi, Mimi (2019)
Kamppi, Mimi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211357
Tiivistelmä
Psyykkinen kuormitus on vain yksi monista työelämässä ilmenevistä kuormituksen muodoista. Turvakodissa tehtävä kriisi- ja traumatyö on itsessään henkisesti raskasta ja monet saattavat kokea psyykkistä kuormitusta työssään kohtaamistaan rankoista asioista. Kuormitusta koetaan kuitenkin usein asiakastyössä kohtaamien asioiden lisäksi työhön muuten liittyvien asioiden pohjalta. Näitä ovat muun muassa työajat, työympäristö, henkilöstön välinen vuorovaikutus, työtehtävät ja niiden määrä, työtavat, kiireen tuntu sekä johtaminen. Tämän tutkimuksen tarkoitus on saada selville turvakotityöntekijöiden kokemuksia psyykkisestä kuormituksesta työssään. Tarkoituksena on selvittää mitkä tekijät aiheuttavat työntekijöille kuormitusta ja millä tavalla. Tarkoituksena on myös tutkia työntekijöiden omaamia suojakeinoja sekä työpaikan tarjoamaa tukea psyykkiseen kuormitukseen. Tutkimuksessa selvitetään myös työntekijöiden kehitysehdotuksia niin heidän oman kuormituksensa hallintaan kuin myös siihen, miten työpaikalla voitaisiin konkreettisesti vähentää kuormitusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelukysymykset suunniteltiin tukemaan tutkimuskysymyksiä. Näissä haettiin vastausta siihen, mitä psyykkinen kuormitus on, miten se ilmenee turvakotityössä, mitkä tekijät aiheuttavat psyykkistä kuormitusta ja mitä keinoja psyykkisen kuormituksen hallitsemiseksi työntekijöillä on. Tutkimuksen haastattelu osuus tehtiin keväällä 2019 ja siihen haastateltiin kahdeksaa (8) turvakodin työntekijää. Seitsemän (7) haastattelua nauhoitettiin ja yksi tehtiin kirjallisena. Haastattelut litteroitiin mahdollisimman pian haastattelujen jälkeen ja tulosten analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi, että lähes kaikki turvakodintyöntekijät kokevat ainakin jollain tavalla psyykkistä kuormitusta. Työn aiheuttamaa kuormitusta koettiin niin kotona kuin töissä, mutta enemmistö vastasi kokevansa kuormitusta vain töissä. Töissä kuormitus vaikutti työntekijöiden mukaan eniten heidän vireystilaansa. Kotona kuormituksen mainittiin näkyvän eniten satunnaisena ajatusten harhailuna työasioihin. Tärkeimmät tulokset koskevat työntekijöiden omia kokemuksia ja konkreettisia kehitysehdotuksia itselleen ja yleisesti työpaikalle psyykkisen kuormituksen vähentämiseksi. Näistä keskeisimpinä voidaan mainita oman vireystilan tarkkailu, tauoista kiinni pitäminen sekä eniten mainittuna työilmapiirin avoimuuden ja luottamuksen ylläpitäminen. Psychological stress is just one of the many forms of workload in the workplace. Crisis and trauma work in the shelter home is in itself mentally hard and many people may experience psychological stress from the harsh things they encounter in work. Loads are often experienced in addition to the issues based on by customer work, and the matters related to work. They include working hours, the working environment, interpersonal interaction, work tasks and their number, working methods, sense of urgency and leadership. The purpose of this research is to find out about the workers experiences of psychological stress in their work-place. The purpose is to find out which factors cause the workers load and which way. The aim is also to study the protective measures which employees have, and the support provided by the workplace for psychological stress. The study also examines employee development suggestions for managing their own workload, as well as how to reduce the workload in the workplace.
The research was accomplished as a qualitative study. The research method was a theme interview. Interview questions were designed to support research questions. The goal was to get answers what psychological load is, how it manifests itself in shelter work, what causes psychological stress, and what ways workers can control their mental load. The interview was conducted in spring of 2019 and there were interviewed eight (8) shelter workers. Seven (7) interviews were recorded and one (1) was done by writing. Interviews were transcribed as soon as possible after the interviews. Thematising was used as a way to analyse the results.
The results of the research revealed that almost all shelter workers experience at least some form of psychological stress. The load what work caused was felt at home and at work, but the majority responded to experiencing the load only at work. At work, the workload was most affected by the alertness of employees. At home, the load was mentioned to be the most occasional misconception of thoughts on work. The most important results related to the employee’s own experiences and concrete suggestions for development for themselves and the workplace in general to reduce psychological stress. And one of the most important of these can be the observation of workers own state of alertness, keeping the breaks, and the most mentioned maintaining the openness and trust of the working atmosphere.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä toimi teemahaastattelu. Haastattelukysymykset suunniteltiin tukemaan tutkimuskysymyksiä. Näissä haettiin vastausta siihen, mitä psyykkinen kuormitus on, miten se ilmenee turvakotityössä, mitkä tekijät aiheuttavat psyykkistä kuormitusta ja mitä keinoja psyykkisen kuormituksen hallitsemiseksi työntekijöillä on. Tutkimuksen haastattelu osuus tehtiin keväällä 2019 ja siihen haastateltiin kahdeksaa (8) turvakodin työntekijää. Seitsemän (7) haastattelua nauhoitettiin ja yksi tehtiin kirjallisena. Haastattelut litteroitiin mahdollisimman pian haastattelujen jälkeen ja tulosten analysointiin käytettiin teemoittelua.
Tutkimustuloksista selvisi, että lähes kaikki turvakodintyöntekijät kokevat ainakin jollain tavalla psyykkistä kuormitusta. Työn aiheuttamaa kuormitusta koettiin niin kotona kuin töissä, mutta enemmistö vastasi kokevansa kuormitusta vain töissä. Töissä kuormitus vaikutti työntekijöiden mukaan eniten heidän vireystilaansa. Kotona kuormituksen mainittiin näkyvän eniten satunnaisena ajatusten harhailuna työasioihin. Tärkeimmät tulokset koskevat työntekijöiden omia kokemuksia ja konkreettisia kehitysehdotuksia itselleen ja yleisesti työpaikalle psyykkisen kuormituksen vähentämiseksi. Näistä keskeisimpinä voidaan mainita oman vireystilan tarkkailu, tauoista kiinni pitäminen sekä eniten mainittuna työilmapiirin avoimuuden ja luottamuksen ylläpitäminen.
The research was accomplished as a qualitative study. The research method was a theme interview. Interview questions were designed to support research questions. The goal was to get answers what psychological load is, how it manifests itself in shelter work, what causes psychological stress, and what ways workers can control their mental load. The interview was conducted in spring of 2019 and there were interviewed eight (8) shelter workers. Seven (7) interviews were recorded and one (1) was done by writing. Interviews were transcribed as soon as possible after the interviews. Thematising was used as a way to analyse the results.
The results of the research revealed that almost all shelter workers experience at least some form of psychological stress. The load what work caused was felt at home and at work, but the majority responded to experiencing the load only at work. At work, the workload was most affected by the alertness of employees. At home, the load was mentioned to be the most occasional misconception of thoughts on work. The most important results related to the employee’s own experiences and concrete suggestions for development for themselves and the workplace in general to reduce psychological stress. And one of the most important of these can be the observation of workers own state of alertness, keeping the breaks, and the most mentioned maintaining the openness and trust of the working atmosphere.