Miehittämättömän ilmailun nykytila ja tulevaisuuden näkymät Suomessa
Mansikkaniemi, Maija (2019)
Mansikkaniemi, Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211155
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211155
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on miehittämättömän ilmailun nykytila ja tulevaisuuden näkymät Suomessa. Lopputyössä selvitetään, missä kaikkialla miehittämättömiä ilma-aluksia eli droneja (drooneja) käytetään Suomessa ja mitä niillä tehdään. Työ tutkii miehittämättömään ilmailuun liittyvää sääntelykehikkoa Suomessa eri tasoilla ja vertailee sitä myös muihin Euroopan unionin jäsenvaltioihin sekä kansainvälisistä verrokkimaista erityisesti Yhdysvaltoihin. Työssä selvitetään myös, miten perinteiselle ilmailulle tärkeä onnettomuus- ja vaaratilanneraportointi toimii osana miehittämätöntä ilmailua. Lisäksi tutkitaan, mitä muutoksia miehittämättömän ilmailun yleistyminen vaatii perinteiseen liikennejärjestelmäajatteluun erityisesti lennonvarmistuksen näkökulmasta.
Lopputyö jakautuu kahteen pääosuuteen, joista ensimmäinen käsittelee miehittämättömään ilmailuun liittyvää teoreettista viitekehystä ja drone-toiminnan käytännön esimerkkejä eri media-artikkelien valossa. Työn toinen osuus muodostuu toimijoiden haastatteluista. Työssä ääneen pääsevät niin viranomaiset, tutkimusmaailma, eri aloja edustavat drone-toimijat kuin perinteisenkin ilmailun edustajat. Haastattelumateriaali antaa monipuolisen kuvan siitä, miten drone-toimintaan tavalla tai toisella liittyvät toimijat näkevät miehittämättömän ilmailun nykytilan, tulevaisuuden ja mahdolliset uhkakuvat. Työn lopussa esitetään kerätyn aineiston perusteella johtopäätökset miehittämättömän ilmailun tulevaisuudesta Suomessa. Miehittämättömällä ilmailulla on paljon annettavaa niin suomalaiselle teollisuudelle, tutkimusmaailmalle kuin ilmastonmuutoksen torjunnallekin. Muutoksen nopeus (dronien muodostuminen osaksi liikennejärjestelmää) ratkaisee, pystyykö Suomi säilyttämään liberaalin sääntely-ympäristön tuoman edun ja nousemaan drone-toiminnan suurvallaksi. The subject of this thesis are the present and future perspectives of unmanned aviation in Finland. The thesis discovers where drones are being used in Finland, and for what purposes. The thesis traces the Finnish regulations in different levels related to unmanned aviation. Comparison is made to different European Union member states and internationally especially relating to the United States. The thesis involves also information how incident and occurrence reporting, which is an essential element of traditional aviation, is working as a part of unmanned aviation. Research is also made of the possibly needed changes induced by unmanned aviation to the traditional traffic system thinking especially on the perspective of air navigation services.
The thesis is divided to two main sections of which the first one deals with the theoretical framework of unmanned aviation and presents practical examples of different drone functions presented in media articles. The latter section of the thesis is comprised of interviews. The thesis involves opinions and reflections of different government officials, the academia, drone-operators working in different sectors, as well as stakeholders representing traditional aviation. The interviews provide a diverse picture how different stakeholders see of the present and future of unmanned aviation including possible threats. At the end of the thesis the conclusions of the future of unmanned aviation in Finland are represented, based on the material gathered. Unmanned aviation has a lot to give to the Finnish industry, the academia as well as the tackling of the climate change. The rapidity of the change i.e. how fast drones will become an integral part of the traffic system, will determine whether Finland is able to keep the advantage arose from the liberal regulation environment and thus become a superpower of drone activities.
Lopputyö jakautuu kahteen pääosuuteen, joista ensimmäinen käsittelee miehittämättömään ilmailuun liittyvää teoreettista viitekehystä ja drone-toiminnan käytännön esimerkkejä eri media-artikkelien valossa. Työn toinen osuus muodostuu toimijoiden haastatteluista. Työssä ääneen pääsevät niin viranomaiset, tutkimusmaailma, eri aloja edustavat drone-toimijat kuin perinteisenkin ilmailun edustajat. Haastattelumateriaali antaa monipuolisen kuvan siitä, miten drone-toimintaan tavalla tai toisella liittyvät toimijat näkevät miehittämättömän ilmailun nykytilan, tulevaisuuden ja mahdolliset uhkakuvat. Työn lopussa esitetään kerätyn aineiston perusteella johtopäätökset miehittämättömän ilmailun tulevaisuudesta Suomessa. Miehittämättömällä ilmailulla on paljon annettavaa niin suomalaiselle teollisuudelle, tutkimusmaailmalle kuin ilmastonmuutoksen torjunnallekin. Muutoksen nopeus (dronien muodostuminen osaksi liikennejärjestelmää) ratkaisee, pystyykö Suomi säilyttämään liberaalin sääntely-ympäristön tuoman edun ja nousemaan drone-toiminnan suurvallaksi.
The thesis is divided to two main sections of which the first one deals with the theoretical framework of unmanned aviation and presents practical examples of different drone functions presented in media articles. The latter section of the thesis is comprised of interviews. The thesis involves opinions and reflections of different government officials, the academia, drone-operators working in different sectors, as well as stakeholders representing traditional aviation. The interviews provide a diverse picture how different stakeholders see of the present and future of unmanned aviation including possible threats. At the end of the thesis the conclusions of the future of unmanned aviation in Finland are represented, based on the material gathered. Unmanned aviation has a lot to give to the Finnish industry, the academia as well as the tackling of the climate change. The rapidity of the change i.e. how fast drones will become an integral part of the traffic system, will determine whether Finland is able to keep the advantage arose from the liberal regulation environment and thus become a superpower of drone activities.