Nuorten mielikuvia HOK-Elannon asiakasomistajuudesta
Haddadou, Karim (2019)
Haddadou, Karim
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211329
Tiivistelmä
HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa yli 600 000:lla asiakasomistajalla ja tässä opinnäytetyössä tutkittiin 18–30-vuotiaita asiakasomistajia. Nuorten liittyminen asiakasomistajaksi on ollut lievässä laskussa viimeiset viisi vuotta. Tutkimusongelmana on, kuinka HOK-Elanto voi kehittää asiakasomistajuutta nuoria houkuttelevammaksi ja tutkimuskysymyksiä ovat, mitkä ovat nuorten mielikuvat HOK-Elannon asiakasomistajuudesta ja mitkä tekijät vaikuttavat nuorten päätökseen liittyä asiakasomistajiksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta käyttäen, jonka otantamenetelmänä oli satunnaisotanta. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti maaliskuussa 2019.
Kyselylomake koostui 16 kysymyksestä, jotka sisälsivät kysymyksiä vastaajien taustatiedoista, asiakasomistajuuden hyödyllisyydestä sekä tiedonhankinnasta, etujen tärkeydestä sekä niiden käyttämisestä ja mikä vaikutti liittymiseen.
Kyselyn vastauksissa edusti molemmat sukupuolet ja kohderyhmästä jokainen ikäryhmä. Vastaajien talouden koko vaihteli yhden hengen talouksista neljään tai enemmän. Vastaajien pääasialliset tulonlähteet olivat laajat ja asuinpaikat jakaantuivat ympäri Suomea. Asiakasomistajuus tunnistetaan ja tietoa on saatavilla. Kohderyhmä hyötyy asiakasomistajuudesta ja taloudellisuudesta.
Tämän työn tuloksia HOK-Elanto voi hyödyntää toimintansa kehityksessä saada asiakasomistajuutta nuoria houkuttelevammaksi. Opinnäytetyön tarkempia tuloksia ei ole julkaistu niiden ollessa salattuja liikesalaisuuksia ja asiakasomistajadatan käytöstä johtuen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusotetta käyttäen, jonka otantamenetelmänä oli satunnaisotanta. Kyselylomake lähetettiin sähköisesti maaliskuussa 2019.
Kyselylomake koostui 16 kysymyksestä, jotka sisälsivät kysymyksiä vastaajien taustatiedoista, asiakasomistajuuden hyödyllisyydestä sekä tiedonhankinnasta, etujen tärkeydestä sekä niiden käyttämisestä ja mikä vaikutti liittymiseen.
Kyselyn vastauksissa edusti molemmat sukupuolet ja kohderyhmästä jokainen ikäryhmä. Vastaajien talouden koko vaihteli yhden hengen talouksista neljään tai enemmän. Vastaajien pääasialliset tulonlähteet olivat laajat ja asuinpaikat jakaantuivat ympäri Suomea. Asiakasomistajuus tunnistetaan ja tietoa on saatavilla. Kohderyhmä hyötyy asiakasomistajuudesta ja taloudellisuudesta.
Tämän työn tuloksia HOK-Elanto voi hyödyntää toimintansa kehityksessä saada asiakasomistajuutta nuoria houkuttelevammaksi. Opinnäytetyön tarkempia tuloksia ei ole julkaistu niiden ollessa salattuja liikesalaisuuksia ja asiakasomistajadatan käytöstä johtuen.