Opeta se säveltäen : Lyömäsoitinyhtyeelle säveltäminen ja yhtyeen ohjaaminen musiikkipedagogin näkökulmasta
Viitala, Sakari (2019)
Viitala, Sakari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211249
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lyömäsoitinyhtyeelle säveltämistä pedagogisesta näkökulmasta sekä yhtyeen ohjaamista. Olen ollut pitkään jo kiinnostunut säveltämisestä ja olen tehnyt paljon sävellyksiä lyömäsoitinyhtyeille sekä erilaisille kamarimusiikkikokoonpanoille sekä muutaman soolo-teoksen ja yhden konserton. Työn pohjana on omille oppilailleni säveltämäni lyömäsoitintrio ”Trio nro 1”, johon olen sisällyttänyt erilaisia pedagogisia ideoita, joita minulla on säveltäessäni ollut. Työni antaa käytännön ohjeita liittyen pedagogisista ideoista ammentavan teoksen säveltämiseen sekä yhtyeen ohjaamiseen. Työhöni liittyen toteutin myös asiantuntijahaastattelun, jossa lyömäsoitinopettajat vastaavat kysymyksiini ja kertovat näkemyksiään lyömäsoitinyhtyeelle säveltämisestä ja yhtyeen ohjaamisesta.
Asiantuntijahaastatteluista kävi ilmi, että lyömäsoitinyhtyeille tarvitaan uutta materiaalia, sillä monet olemassa olevista sävellyksistä ovat liian hankalia tai liian helppoja etenkin nuorille lyömäsoittajille. Omille oppilaille sävellettäessä, jokaisen soittajan taso voidaan ottaa huomioon. Jokainen säveltäjä on erilainen ja tekee omanlaistaan musiikkia. Haastattelussa halutiin innostaa myös muita pedagogeja, lyömäsoittajia ja asiasta kiinnostuneita säveltämään rohkeasti uutta lyömäsoitinyhtyemateriaalia. Lyömäsoitinyhtyeen ohjaaminen vaatii pedagogilta hyvää ohjelmiston tuntemusta, ryhmänjohtamistaitoja, sekä paljon erilaisia keinoja erilaisten tilanteiden ratkaisemiseksi. Pedagogin on oltava myös erilaisiin tilanteisiin mukautuva ja sopeutuva. Pedagogisesta näkökulmasta ammentava säveltäminen tarvitsee ensin ideoita ympärilleen, jotka nähdäkseni nostavat esiin jokaisen oppilaan olemassa olevia taitoja sekä toisaalta myös kehittävät oppilasta eteenpäin harrastuksena parissa.
Lähdemateriaalina olen hyödyntänyt Samuel Solomonin teosta ”How to write for percussion”, joka käsittelee lyömäsoittimille säveltämistä, sekä Gary D. Cookin teosta ”Teaching percussion”, jossa käydään läpi lyömäsoittimien opettamiseen liittyviä asioita. Lisäksi hyödynnän aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä kyseessä olevasta aiheesta. Opinnäytetyöni on tehty yhteistyössä Tampereen evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän kanssa.
Asiantuntijahaastatteluista kävi ilmi, että lyömäsoitinyhtyeille tarvitaan uutta materiaalia, sillä monet olemassa olevista sävellyksistä ovat liian hankalia tai liian helppoja etenkin nuorille lyömäsoittajille. Omille oppilaille sävellettäessä, jokaisen soittajan taso voidaan ottaa huomioon. Jokainen säveltäjä on erilainen ja tekee omanlaistaan musiikkia. Haastattelussa halutiin innostaa myös muita pedagogeja, lyömäsoittajia ja asiasta kiinnostuneita säveltämään rohkeasti uutta lyömäsoitinyhtyemateriaalia. Lyömäsoitinyhtyeen ohjaaminen vaatii pedagogilta hyvää ohjelmiston tuntemusta, ryhmänjohtamistaitoja, sekä paljon erilaisia keinoja erilaisten tilanteiden ratkaisemiseksi. Pedagogin on oltava myös erilaisiin tilanteisiin mukautuva ja sopeutuva. Pedagogisesta näkökulmasta ammentava säveltäminen tarvitsee ensin ideoita ympärilleen, jotka nähdäkseni nostavat esiin jokaisen oppilaan olemassa olevia taitoja sekä toisaalta myös kehittävät oppilasta eteenpäin harrastuksena parissa.
Lähdemateriaalina olen hyödyntänyt Samuel Solomonin teosta ”How to write for percussion”, joka käsittelee lyömäsoittimille säveltämistä, sekä Gary D. Cookin teosta ”Teaching percussion”, jossa käydään läpi lyömäsoittimien opettamiseen liittyviä asioita. Lisäksi hyödynnän aikaisemmin tehtyjä opinnäytetöitä kyseessä olevasta aiheesta. Opinnäytetyöni on tehty yhteistyössä Tampereen evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän kanssa.