Ei opettaja, vaan ohjaaja
Salejärvi, Sini; Semberg, Ava (2019)
Salejärvi, Sini
Semberg, Ava
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211252
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten aikuisen kehitysvammaisen asiakkaan sosiaalisia taitoja tuetaan sekä miten sosiaalisia taitoja opitaan ja ylläpidetään aikuisiässä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin, mitä kehitysvammaisille suunnattuja palveluja Tampereella on tarjolla. Opinnäytetyön tärkeimpiä käsitteitä ovat kehitysvammaisuus, asumispalvelut sekä sosiaaliset taidot ja niiden oppiminen. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen kaupunkilähetys ry:n Rongankotikeskuksen tuetun asumisen yksikön kanssa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelutapaa. Haastatteluun osallistui viisi Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Rongankotikeskuksen tuetun asumisen yksikön ohjaajaa. Haastattelut litteroitiin, tiivistettiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksista kävi ilmi, että sosiaaliset taidot vaihtelevat asiakaskohtaisesti. Jotkut asiakkaista ovat todella taitavia sosiaalisissa taidoissa ja jotkut tarvitsevat enemmän tukea ja rohkaisua sosiaalisiin taitoihin ja tilanteisiin. Tuetun asumisen ohjaajat eivät niinkään pidä itseään opettajina mutta kokevat, että toimivat roolimalleina ja esimerkkeinä asiakkaille. Sosiaalisten taitojen oppiminen tapahtuu normaalissa arjen vuorovaikutuksessa. Ohjaajat pitävät sosiaalisia taitoja ja niiden huomioimista tärkeänä osana työtä. Opettamista tapahtuu huomaamattakin, kun asiakkaiden kanssa ollaan vuorovaikutuksessa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelutapaa. Haastatteluun osallistui viisi Tampereen Kaupunkilähetys ry:n Rongankotikeskuksen tuetun asumisen yksikön ohjaajaa. Haastattelut litteroitiin, tiivistettiin ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksista kävi ilmi, että sosiaaliset taidot vaihtelevat asiakaskohtaisesti. Jotkut asiakkaista ovat todella taitavia sosiaalisissa taidoissa ja jotkut tarvitsevat enemmän tukea ja rohkaisua sosiaalisiin taitoihin ja tilanteisiin. Tuetun asumisen ohjaajat eivät niinkään pidä itseään opettajina mutta kokevat, että toimivat roolimalleina ja esimerkkeinä asiakkaille. Sosiaalisten taitojen oppiminen tapahtuu normaalissa arjen vuorovaikutuksessa. Ohjaajat pitävät sosiaalisia taitoja ja niiden huomioimista tärkeänä osana työtä. Opettamista tapahtuu huomaamattakin, kun asiakkaiden kanssa ollaan vuorovaikutuksessa.