Yrityskuva Lapuan POP Pankki
Vuolle, Pirita (2019)
Vuolle, Pirita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211282
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lapuan POP Pankin yrityskuva lapualaisten yrittäjien näkökulmasta. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä asiakaskokemukseen. Toisena tavoitteena syventyä yrityskuvan muodostumiseen, merkitykseen ja tutkimiseen. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa yrityskuvatutkimus Lapuan POP Pankin yritysasiakkaille ja potentiaalisille yritysasiakkaille.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa haluttiin kysymysten avulla selvittää, millaisena yrittäjät pitävät Lapuan POP Pankkia, mitkä syyt vaikuttivat kyseisen tai toisen pankin valintaan sekä toivoisivatko yrittäjät pankkipalveluilta vielä enemmän. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista otetta. Aineistonkeruu suoritettiin haastattelemalla kahdeksaa yrittäjää, joista viisi oli pankin yritysasiakkaita ja kolme potentiaalisia yritysasiakkaita. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2018.
Tutkimustulosten perusteella Lapuan POP Pankin yrityskuva on erittäin positiivinen. Pankkia pidetään luotettavana paikallisena pankkina, jonka henkilökunta tekee pankistansa ainutlaatuisen asiantuntevalla asiakaspalvelullaan. Kehittämiskohteita kuitenkin löydettiin markkinoinnin ja kansainvälisyyden suhteen. Tärkeimmäksi positiiviseen yrityskuvaan vaikuttavaksi tekijäksi nostettiin juurikin pankin henkilökunta. Tutkimuksen avulla toimeksiantajayritys sai myös selville, minkälaisia mielikuvia pankin potentiaalisilla yritysasiakkailla on.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa haluttiin kysymysten avulla selvittää, millaisena yrittäjät pitävät Lapuan POP Pankkia, mitkä syyt vaikuttivat kyseisen tai toisen pankin valintaan sekä toivoisivatko yrittäjät pankkipalveluilta vielä enemmän. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista otetta. Aineistonkeruu suoritettiin haastattelemalla kahdeksaa yrittäjää, joista viisi oli pankin yritysasiakkaita ja kolme potentiaalisia yritysasiakkaita. Haastattelut toteutettiin marraskuussa 2018.
Tutkimustulosten perusteella Lapuan POP Pankin yrityskuva on erittäin positiivinen. Pankkia pidetään luotettavana paikallisena pankkina, jonka henkilökunta tekee pankistansa ainutlaatuisen asiantuntevalla asiakaspalvelullaan. Kehittämiskohteita kuitenkin löydettiin markkinoinnin ja kansainvälisyyden suhteen. Tärkeimmäksi positiiviseen yrityskuvaan vaikuttavaksi tekijäksi nostettiin juurikin pankin henkilökunta. Tutkimuksen avulla toimeksiantajayritys sai myös selville, minkälaisia mielikuvia pankin potentiaalisilla yritysasiakkailla on.