Varumärkesutveckling : Att skapa innehåll för en varumärkeshandbok
Lehtinen, Joona (2019)
Lehtinen, Joona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211230
Tiivistelmä
Brändillä on merkittävä vaikutus yrityksen menestykseen ja se antaa usein ensivaikutelman yrityksestä kuluttajille. Brändäys auttaa yritystä erottumaan kilpailijoiden joukosta, sekä määrittämään organisaation omaa identiteettiä.
Rundbergs Stugor on yritys, joka vuokraa mökkejä ja tarjoaa ainutlaatuisia elämyksiä Ahvenanmaan luonnossa. Tämän työn tarkoituksena on kehittää kyseisen yrityksen brändiä. Yritykseltä puuttuu vastaukset niihin kriittisiin kysymyksiin, jotka antavat brändille muotonsa.
Työssä käsitellään ensin brändäyksen strategiset osat, jonka jälkeen voidaan syventyä teoriaan brändin luomisesta ja vahvistamisesta. Työn merkittävän perustan luo Alina Wheelerin malli Brand Brief sekä Jean-Noël Kapfererin kehittämä Brand Identity Prism. Näiden työkalujen avulla saadaan tiivistettyä brändi ja sen identiteetti yksinkertaisesti ja tehokkaasti.
Jotta tarvittava tieto mallien täyttämiseen saatiin hankittua, järjestettiin haastattelu ja brändityöpaja Rundbergs Stugorin edustajien kanssa. Tapaamisessa ilmeni, että yrityksen edustajilla oli jo vastaukset ja materiaali brändinsä kehittämiseksi, mutta niistä ei vain oltu aiemmin keskusteltu.
Opinnäytetyön tulos on brändikäsikirja. Käsikirja esittelee vastaukset kriittisiin kysymyksiin, jotka tarvitaan hyvin määritellyn brändin luomiseen. Käsikirjasta Rundbergs Stugor saa apuvälineen heidän liiketoimintaansa sekä jatkuvaan brändäystyöhön.
Rundbergs Stugor on yritys, joka vuokraa mökkejä ja tarjoaa ainutlaatuisia elämyksiä Ahvenanmaan luonnossa. Tämän työn tarkoituksena on kehittää kyseisen yrityksen brändiä. Yritykseltä puuttuu vastaukset niihin kriittisiin kysymyksiin, jotka antavat brändille muotonsa.
Työssä käsitellään ensin brändäyksen strategiset osat, jonka jälkeen voidaan syventyä teoriaan brändin luomisesta ja vahvistamisesta. Työn merkittävän perustan luo Alina Wheelerin malli Brand Brief sekä Jean-Noël Kapfererin kehittämä Brand Identity Prism. Näiden työkalujen avulla saadaan tiivistettyä brändi ja sen identiteetti yksinkertaisesti ja tehokkaasti.
Jotta tarvittava tieto mallien täyttämiseen saatiin hankittua, järjestettiin haastattelu ja brändityöpaja Rundbergs Stugorin edustajien kanssa. Tapaamisessa ilmeni, että yrityksen edustajilla oli jo vastaukset ja materiaali brändinsä kehittämiseksi, mutta niistä ei vain oltu aiemmin keskusteltu.
Opinnäytetyön tulos on brändikäsikirja. Käsikirja esittelee vastaukset kriittisiin kysymyksiin, jotka tarvitaan hyvin määritellyn brändin luomiseen. Käsikirjasta Rundbergs Stugor saa apuvälineen heidän liiketoimintaansa sekä jatkuvaan brändäystyöhön.