Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Älykäs vankila : sellipäätteen kehittäminen
Lindström, Björn (2019)
Lindström, Björn
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211308
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on tarkoitus palvelumuotoilun avulla selvittää mielipiteitä liittyen sellipäätteisiin. Älykäs vankila -hankkeella on tarkoitus luoda uusi tapa ajatella Rikosseuraamuslaitoksen asiakkaita, erityisesti niitä, jotka suorittavat vankeusrangaistusta. Älykäs vankila -hankkeen tämän hetkinen kehittämisen kohde on sellipääteratkaisu tulevaan Hämeenlinnan vankilaan. Palvelumuotoilu on palveluiden kehittämistä, suunnittelua ja innovointia käyttäen muotoilun menetelmiä.
Työ toteutettiin yhdessä Älykäs vankila -hankkeen kanssa. Opinnäytetyö sisältää kaksi osaa. Ensimmäinen osa liittyy kyselyihin, infotilaisuuksiin, workshopeihin ja palvelumuotoilu tilaisuuksiin, joiden avulla palvelua kehitetään. Toinen osa on digitaalipalveluiden palvelumuotoilua vankilan näkökulmasta. Opinnäytetyö analysoi kyselyiden tuloksia ja henkilökunnan ja vankien osallistumista suunnitteluprosessiin. Henkilökunnan infotilaisuuksia toteutettiin kaksi ja vankien omia kaksi. Niissä kartoitettiin henkilökunnan ja vankien mielipiteitä hankkeesta ja samalla kerrottiin, missä vaiheessa hanke on ja minkälaisia laitteita hankkeelle on tarjottu. Infotilaisuuksissa toteutettiin myös workshop-tyylinen ryhmätyö, jossa osallistujat jaettiin ryhmiin ja ryhmissä pohdittiin erilaisia sähköisiä palveluita, apuna palvelukartta.
Kyselyiden tuloksien analysoinnilla todetaan, että suurin osa henkilökunnasta ja vangeista haluavat, että vankiloihin tulee jonkinlainen sellipääteratkaisu. Palveluiden laajuudesta ja ominaisuuksista oltiin myös kohtalaisen samaa mieltä, vain ulkopuolisten yhteyksien suhteessa henkilökunta on kriittisempi. Henkilökunnan vastaukset selkeästi keskittäisivät palvelut vankilan sisälle, kuten asioimiskaavakkeen täyttö ja viestien lähettämiset virkailijoille, kun taas vangit toivoisivat enemmän palveluita, jotka suuntautuisivat vankilan ulkopuolelle, kuten videopuhelut, suoratoistopalvelut ja eri viranomaisten asiointi palvelut (kela, verovirasto, jne.). Henkilökunnan vastauksissa on huomattavissa selkeä huoli ulkoisten palveluiden turvallisuudesta ja toimivuudesta, kun taas vankien mielipide on liberaalimpi ja sallivampi. Vain muutama vankikyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että laitteissa ei olisi minkäänlaisia turvallisuusriskejä. Henkilökunnan vastauksissa taas suurin osa oli huolissaan väärinkäytöstä ja turvallisuusriskeistä. Palvelumuotoilun kautta pystymme toteamaan, että hankinnassa tulisi keskittyä erityisesti tietoturvaan, yhteensopivuuteen eri palveluiden kanssa ja koulutukseen.
Työn tuloksia voidaan käyttää Älykäs vankila -hankkeen sellipäätejärjestelmän hankinnassa ja suunnittelussa. Työn tarkoitus on tuoda esiin käyttäjien mielipiteitä ja ehdotuksia, ja sen voidaan nähdä toteutuneen opinnäytetyön esittämisen jälkeen. The meaning of this thesis is, with the help of service design, to research opinions of a selfservice device in prison cells. Criminal Sanctions Agency’s Smart Jail project is a project dedicated to bringing digitalization to the jails and its primary mission, for the moment, is to bring self-service devices to the new jail in Hämeenlinna.
This thesis is made in collaboration with the Smart jail project. The thesis consists of two parts. The first part is developing digital services with the help of service design. The second one is developing services with the help of questioners, info events and service design workshops. The thesis will analyze the results of the questioners and participation in the development process of staff and inmates. There were four info events, two to staff and two to inmates. The info events were held to find out opinions about the project and at the same time information about the project was provided to staff and inmates. There was also a service design workshop in the info events where participants were divided into groups and the groups though of different digital services with the help of a service map. There were three questioners, two to staff and one to inmates.
By analyzing the results of the questionnaires we can conclude that most of the staff and inmates want a self-service device in the jail. Opinions about the extent of services where quite similar, the staff was more critical only about services that where outside the jail. The staff would develop more services inside the jail, like applications and sending messages to staff. The inmates wished for more services outside the jail like videocalls, streaming services and services to other governmental sites (The Social Insurance Institution, The Finnish Tax Administration, etc.). In the staff’s answers there was a distinct concern about the security of services outside the jail and their functionality. The inmates were more liberal and only a few of the inmates considered outside services a security risk. On the other hand, most of the staff were worried about misuse and security risks. With the help of service design we can conclude that we should focus on information security, combability with other services and training.
The results of this thesis can be used in the Smart jail projects acquisition of a self-service device system and the planning of it. The meaning of this thesis is to bring forward opinions and proposals by staff and inmates. This will be shown by presenting this thesis to the Smart jail project.
Työ toteutettiin yhdessä Älykäs vankila -hankkeen kanssa. Opinnäytetyö sisältää kaksi osaa. Ensimmäinen osa liittyy kyselyihin, infotilaisuuksiin, workshopeihin ja palvelumuotoilu tilaisuuksiin, joiden avulla palvelua kehitetään. Toinen osa on digitaalipalveluiden palvelumuotoilua vankilan näkökulmasta. Opinnäytetyö analysoi kyselyiden tuloksia ja henkilökunnan ja vankien osallistumista suunnitteluprosessiin. Henkilökunnan infotilaisuuksia toteutettiin kaksi ja vankien omia kaksi. Niissä kartoitettiin henkilökunnan ja vankien mielipiteitä hankkeesta ja samalla kerrottiin, missä vaiheessa hanke on ja minkälaisia laitteita hankkeelle on tarjottu. Infotilaisuuksissa toteutettiin myös workshop-tyylinen ryhmätyö, jossa osallistujat jaettiin ryhmiin ja ryhmissä pohdittiin erilaisia sähköisiä palveluita, apuna palvelukartta.
Kyselyiden tuloksien analysoinnilla todetaan, että suurin osa henkilökunnasta ja vangeista haluavat, että vankiloihin tulee jonkinlainen sellipääteratkaisu. Palveluiden laajuudesta ja ominaisuuksista oltiin myös kohtalaisen samaa mieltä, vain ulkopuolisten yhteyksien suhteessa henkilökunta on kriittisempi. Henkilökunnan vastaukset selkeästi keskittäisivät palvelut vankilan sisälle, kuten asioimiskaavakkeen täyttö ja viestien lähettämiset virkailijoille, kun taas vangit toivoisivat enemmän palveluita, jotka suuntautuisivat vankilan ulkopuolelle, kuten videopuhelut, suoratoistopalvelut ja eri viranomaisten asiointi palvelut (kela, verovirasto, jne.). Henkilökunnan vastauksissa on huomattavissa selkeä huoli ulkoisten palveluiden turvallisuudesta ja toimivuudesta, kun taas vankien mielipide on liberaalimpi ja sallivampi. Vain muutama vankikyselyyn vastanneista oli sitä mieltä, että laitteissa ei olisi minkäänlaisia turvallisuusriskejä. Henkilökunnan vastauksissa taas suurin osa oli huolissaan väärinkäytöstä ja turvallisuusriskeistä. Palvelumuotoilun kautta pystymme toteamaan, että hankinnassa tulisi keskittyä erityisesti tietoturvaan, yhteensopivuuteen eri palveluiden kanssa ja koulutukseen.
Työn tuloksia voidaan käyttää Älykäs vankila -hankkeen sellipäätejärjestelmän hankinnassa ja suunnittelussa. Työn tarkoitus on tuoda esiin käyttäjien mielipiteitä ja ehdotuksia, ja sen voidaan nähdä toteutuneen opinnäytetyön esittämisen jälkeen.
This thesis is made in collaboration with the Smart jail project. The thesis consists of two parts. The first part is developing digital services with the help of service design. The second one is developing services with the help of questioners, info events and service design workshops. The thesis will analyze the results of the questioners and participation in the development process of staff and inmates. There were four info events, two to staff and two to inmates. The info events were held to find out opinions about the project and at the same time information about the project was provided to staff and inmates. There was also a service design workshop in the info events where participants were divided into groups and the groups though of different digital services with the help of a service map. There were three questioners, two to staff and one to inmates.
By analyzing the results of the questionnaires we can conclude that most of the staff and inmates want a self-service device in the jail. Opinions about the extent of services where quite similar, the staff was more critical only about services that where outside the jail. The staff would develop more services inside the jail, like applications and sending messages to staff. The inmates wished for more services outside the jail like videocalls, streaming services and services to other governmental sites (The Social Insurance Institution, The Finnish Tax Administration, etc.). In the staff’s answers there was a distinct concern about the security of services outside the jail and their functionality. The inmates were more liberal and only a few of the inmates considered outside services a security risk. On the other hand, most of the staff were worried about misuse and security risks. With the help of service design we can conclude that we should focus on information security, combability with other services and training.
The results of this thesis can be used in the Smart jail projects acquisition of a self-service device system and the planning of it. The meaning of this thesis is to bring forward opinions and proposals by staff and inmates. This will be shown by presenting this thesis to the Smart jail project.