Ensiaputunti Toejoen koulun 4A ja 4B luokkien oppilaille
Viro, Aleksi; Vähäkangas, Matias (2019)
Viro, Aleksi
Vähäkangas, Matias
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311460
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa ensiaputunti Toejoen koulun 4A ja 4B luokkien oppilaille. Tavoitteena oli, että oppilaat osaavat keskeisiä ensiaputaitoja kuten haavojen sidonnan, kylkiasentoon laittamisen ja vierasesineen poistamisen hengitysteistä. Tarkoituksena oli myös opettaa heitä tunnistamaan tilanteita, joissa ensiapu on tarpeen sekä kertoa heille ensiavun tärkeydestä.
Koulun 4B-luokan oppilaille järjestettiin 27.11.2017 pienimuotoinen kysely, jossa selvitettiin, mitkä asiat olisivat tarkoituksenmukaisia ensiaputunnin aiheiksi. Kyselystä lähetettiin tiedote Wilman kautta oppilaiden vanhemmille ja oppilaille itselleen. Kyselyn perusteella aiheiksi valikoituivat kylkiasento, murtumat- ja venähdykset, haavat, sekä vierasesineen poisto hengitysteistä.
Ensiaputunti järjestettiin maaliskuussa 2018 Toejoen koulun 4A ja 4B luokkien oppilaille luokkatilassa. Luokassa 4A oli 19 oppilasta ja 4B 18 oppilasta. Ensiaputunnit pidettiin luokille eri päivinä. Oppilaat jaettiin tapahtumapäivinä neljään ryhmään ja he suorittivat neljän eri teeman mukaiset rastit ryhmittäin. Rastien pieni lukumäärä mahdollisti tehokkaan ajankäytön. Ensiaputunti kesti 60 minuuttia, johon sisältyi alkuinfo, rastien toteuttaminen ja lopetus. Lopuksi oppilailta ja opettajilta koottiin palaute.
Palaute oppilailta oli positiivista ja he kokivat, että ensiaputunnin jälkeen kynnys auttaa oli matalampi. Opettajat kokivat koulutuksen hyödylliseksi ja mielenkiintoiseksi. Opettajat toivoivat, että tulevaisuudessa olisi useamminkin tämänkaltaisia projekteja hyödyllisten taitojen oppimiseksi.
Koulun 4B-luokan oppilaille järjestettiin 27.11.2017 pienimuotoinen kysely, jossa selvitettiin, mitkä asiat olisivat tarkoituksenmukaisia ensiaputunnin aiheiksi. Kyselystä lähetettiin tiedote Wilman kautta oppilaiden vanhemmille ja oppilaille itselleen. Kyselyn perusteella aiheiksi valikoituivat kylkiasento, murtumat- ja venähdykset, haavat, sekä vierasesineen poisto hengitysteistä.
Ensiaputunti järjestettiin maaliskuussa 2018 Toejoen koulun 4A ja 4B luokkien oppilaille luokkatilassa. Luokassa 4A oli 19 oppilasta ja 4B 18 oppilasta. Ensiaputunnit pidettiin luokille eri päivinä. Oppilaat jaettiin tapahtumapäivinä neljään ryhmään ja he suorittivat neljän eri teeman mukaiset rastit ryhmittäin. Rastien pieni lukumäärä mahdollisti tehokkaan ajankäytön. Ensiaputunti kesti 60 minuuttia, johon sisältyi alkuinfo, rastien toteuttaminen ja lopetus. Lopuksi oppilailta ja opettajilta koottiin palaute.
Palaute oppilailta oli positiivista ja he kokivat, että ensiaputunnin jälkeen kynnys auttaa oli matalampi. Opettajat kokivat koulutuksen hyödylliseksi ja mielenkiintoiseksi. Opettajat toivoivat, että tulevaisuudessa olisi useamminkin tämänkaltaisia projekteja hyödyllisten taitojen oppimiseksi.