Vanhempien osallisuus Mynämäen varhaiskasvatuksessa
Ojanperä, Sari (2019)
Ojanperä, Sari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311536
Tiivistelmä
Uusi varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatustoimintaa normittavat perusteet antavat vanhempien osallisuudelle selkeitä tavoitteita sekä edellyttävät vanhempien osallisuuden huomioimista varhaiskasvatuksen arjessa. Vanhemmille on annettava mahdollisuus osallistua varhaiskasvatuksen suunnitteluun, toteutukseen sekä arviointiin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia, ajatuksia sekä tuoda esille, mitkä asiat Mynämäen varhaiskasvatuksessa rakentavat vanhempien osallisuutta. Tutkimustuloksien kautta oli mahdollista saada tietoa, joilla vanhempien edellytykset onnistuneeseen ja tasokkaaseen osallisuuteen voimistuvat. Toimeksiantajani oli Mynämäen kunnan varhaiskasvatus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Saadut aineistot analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui seitsemän vanhempaa kahdesta eri päiväkodista.
Tutkimus osoitti, että vanhempien osallisuus Mynämäen varhaiskasvatuksessa rakentuu vastavuoroiseen vuorovaikutukseen sekä vanhemman omaan kiinnostuneisuuteen ja aktiivisuuteen. Ratkaisevaa on molemmin puoleinen aktiivisuus ja läsnäolo. Vanhemmille on tärkeää, että heille luodaan avoimesti mahdollisuuksia osallistua varhaiskasvatuksen arkeen omien resurssiensa puitteissa. Tutkimus toi myös esille, että työntekijän työkokemuksella on suoranaisia vaikutuksia vanhempien osallisuuden huomioimisessa.
Tutkimuksen tulokset jaetaan sähköisesti kaikille Mynämäen varhaiskasvatuksen työntekijöille. Näin jokaisella Mynämäen varhaiskasvatusyksiköillä olisi mahdollisuus hyödyntää saatuja tutkimustuloksia seuraavaa toimintakautta ajatellen.
Jatkotutkimuksen kohteena voitaisiin tutkia Mynämäen varhaiskasvatuksen työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia vanhempien osallisuuden tematiikkaan liittyen. The aim of this thesis was to investigate parental involvement in the early childhood education. To make the customer point of view public and to utilize obtained results in the early childhood education. The client was the early childhood education of the municipality of Mynämäki.
This study was carried out by using qualitative methods. The research data was collected from parents with children in early childhood education in the form of theme interview. The method used was data-oriented content analysis.
The research found that parental involvement in early childhood education in Mynämäki are based on mutual interaction and parent`s own interest and activity. Both activity and presence are important. It is important for parents to open opportunities to participate in early childhood education within their resources. The research also pointed out that the employee’s work experience has a direct impact on the inclusion of parents.
The results of this thesis can be utilized in further development of parental involvement in early childhood education.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia, ajatuksia sekä tuoda esille, mitkä asiat Mynämäen varhaiskasvatuksessa rakentavat vanhempien osallisuutta. Tutkimustuloksien kautta oli mahdollista saada tietoa, joilla vanhempien edellytykset onnistuneeseen ja tasokkaaseen osallisuuteen voimistuvat. Toimeksiantajani oli Mynämäen kunnan varhaiskasvatus.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Saadut aineistot analysointiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui seitsemän vanhempaa kahdesta eri päiväkodista.
Tutkimus osoitti, että vanhempien osallisuus Mynämäen varhaiskasvatuksessa rakentuu vastavuoroiseen vuorovaikutukseen sekä vanhemman omaan kiinnostuneisuuteen ja aktiivisuuteen. Ratkaisevaa on molemmin puoleinen aktiivisuus ja läsnäolo. Vanhemmille on tärkeää, että heille luodaan avoimesti mahdollisuuksia osallistua varhaiskasvatuksen arkeen omien resurssiensa puitteissa. Tutkimus toi myös esille, että työntekijän työkokemuksella on suoranaisia vaikutuksia vanhempien osallisuuden huomioimisessa.
Tutkimuksen tulokset jaetaan sähköisesti kaikille Mynämäen varhaiskasvatuksen työntekijöille. Näin jokaisella Mynämäen varhaiskasvatusyksiköillä olisi mahdollisuus hyödyntää saatuja tutkimustuloksia seuraavaa toimintakautta ajatellen.
Jatkotutkimuksen kohteena voitaisiin tutkia Mynämäen varhaiskasvatuksen työntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia vanhempien osallisuuden tematiikkaan liittyen.
This study was carried out by using qualitative methods. The research data was collected from parents with children in early childhood education in the form of theme interview. The method used was data-oriented content analysis.
The research found that parental involvement in early childhood education in Mynämäki are based on mutual interaction and parent`s own interest and activity. Both activity and presence are important. It is important for parents to open opportunities to participate in early childhood education within their resources. The research also pointed out that the employee’s work experience has a direct impact on the inclusion of parents.
The results of this thesis can be utilized in further development of parental involvement in early childhood education.