Sustainable meetings in destination Turku, Finland
Lindgren, Jaana (2019)
Lindgren, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311544
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan, Turun kaupungin ja Visit Turun kongressiyksikön, www-sivuja (meetturku.fi) kokoamalla, selkiyttämällä ja uudelleen organisoimalla kestävien kokousten järjestämiseen ja saavutettavuuteen liittyvää terminologiaa ja informaatiota. Tarkoituksena oli tarjota parempaa palvelua tieteellisiä kongresseja järjestäville tutkijoille ja kansallisille ja kansainvälisille järjestöille ja muille organisaatioille, jotka järjestävät kokouksia ja kongresseja Turussa ja Turun alueella. Tavoitteena oli myös tarjota Turun kaupungin ja Visit Turun kongressiyksikön markkinointiyhteistyökumppaneille uusi markkinointikanava motivoimalla niitä julkaisemaan kestävän kehityksen strategiansa www-sivuillaan. Työn tavoitteena oli myös parantaa toimeksiantajan ja markkinointiyhteistyökumppanien tietoisuutta kestävän kehityksen huomioonottamisen tärkeydestä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten palvelumuotoilun työkaluja ja haastatteluja, sekä vertailuanalyysiä. GDS (Global Destination Sustainability) -indeksissä vuonna 2019 viiden parhaiten menestyneen kongressikaupungin www-sivuja vertaillaan. Sivujen sisällön laatimiseksi järjestettiin workshop ja asiantuntijoita haastatellaan sisällön oikeellisuuden ja kattavuuden varmistamiseksi. Markkinointiyhteistyökumppaneihin otettiin yhteyttä ja heitä haastateltiin olemassa olevista kestävän kehityksen toimenpiteistä.
Www-sivun materiaali ja rakenne koottiin ja järjestettiin tutkimuksissa kerätyn tiedon pohjalta ja julkaistiin prototyyppinä toimeksiantajan www-sivustolla (meetturku.fi). Sivulle ”Kestävät kokoukset” luotiin neljä alakategoriaa suomeksi ja englanniksi: 1) Kestävien kokousten Turku ja Turun seutu, 2) Yhteistyöyritysten kestävät ratkaisut, 3) Kestävien kokousjärjestelyjen muistilista, ja 4) Merkit, sertifikaatit ja standardit (Turun kaupunki 2019). Prototyypin testasi 20 henkilöä, joilla on vaihteleva määrä kokemusta kokousten ja kongressien järjestämisestä. Sisältöä ja rakennetta muokattiin saadun palautteen pohjalta ja lopullinen versio siirtyi toimeksiantajan käyttöön, päivitettäväksi tulevaisuudessa mahdollisten muutosten mukaisesti sekä käytettäväksi työvälineenä päivittäisessä työssä. The aim of the study, commissioned by Turku Convention Bureau, was to develop their website (meetturku.fi) by gathering, clarifying and reorganizing the terminology and information regarding sustainability and accessibility in meetings industry. The aim was thus to provide better service to the scientists as well as national and international societies and other organizations who plan to organize scientific congresses in destination Turku. In addition, the aim was to offer a possibility for a new marketing channel for the companies that are in marketing cooperation with Turku Convention Bureau, by motivating them to publish their sustainability strategies on their websites. At the same time, the awareness of the importance of sustainability of both the commissioner and the marketing cooperation companies were raised.
The research was carried out by using qualitative service design tools and methods, including co-creative workshops and interviews, as well as benchmarking. The top 5 destinations in GDS (Global Destination Sustainability) index 2019 were benchmarked; two workshops are arranged for gathering insight for the content. Experts were interviewed to ensure the validity of the content. Marketing cooperation companies were contacted and interviewed for their existing sustainability actions.
The website material was developed based on the collected data and the prototype of the site is published on the Turku Convention Bureau site at meetturku.fi. The content was organized under title “Sustainable meetings”, under four subcategories, in Finnish and in English: 1) Sustainable Turku and Turku area, 2) Sustainable marketing cooperation companies, 3) Checklist for sustainable meeting arrangements, and 4) Labels, certificates and standards (City of Turku 2019). The prototype was tested by 20 persons working in different fields, having various amounts of experience in arranging meetings. The website was modified according to collected feedback and the final version remained on the site for the commissioner to be updated further in the future and to be used as a tool in their daily work.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten palvelumuotoilun työkaluja ja haastatteluja, sekä vertailuanalyysiä. GDS (Global Destination Sustainability) -indeksissä vuonna 2019 viiden parhaiten menestyneen kongressikaupungin www-sivuja vertaillaan. Sivujen sisällön laatimiseksi järjestettiin workshop ja asiantuntijoita haastatellaan sisällön oikeellisuuden ja kattavuuden varmistamiseksi. Markkinointiyhteistyökumppaneihin otettiin yhteyttä ja heitä haastateltiin olemassa olevista kestävän kehityksen toimenpiteistä.
Www-sivun materiaali ja rakenne koottiin ja järjestettiin tutkimuksissa kerätyn tiedon pohjalta ja julkaistiin prototyyppinä toimeksiantajan www-sivustolla (meetturku.fi). Sivulle ”Kestävät kokoukset” luotiin neljä alakategoriaa suomeksi ja englanniksi: 1) Kestävien kokousten Turku ja Turun seutu, 2) Yhteistyöyritysten kestävät ratkaisut, 3) Kestävien kokousjärjestelyjen muistilista, ja 4) Merkit, sertifikaatit ja standardit (Turun kaupunki 2019). Prototyypin testasi 20 henkilöä, joilla on vaihteleva määrä kokemusta kokousten ja kongressien järjestämisestä. Sisältöä ja rakennetta muokattiin saadun palautteen pohjalta ja lopullinen versio siirtyi toimeksiantajan käyttöön, päivitettäväksi tulevaisuudessa mahdollisten muutosten mukaisesti sekä käytettäväksi työvälineenä päivittäisessä työssä.
The research was carried out by using qualitative service design tools and methods, including co-creative workshops and interviews, as well as benchmarking. The top 5 destinations in GDS (Global Destination Sustainability) index 2019 were benchmarked; two workshops are arranged for gathering insight for the content. Experts were interviewed to ensure the validity of the content. Marketing cooperation companies were contacted and interviewed for their existing sustainability actions.
The website material was developed based on the collected data and the prototype of the site is published on the Turku Convention Bureau site at meetturku.fi. The content was organized under title “Sustainable meetings”, under four subcategories, in Finnish and in English: 1) Sustainable Turku and Turku area, 2) Sustainable marketing cooperation companies, 3) Checklist for sustainable meeting arrangements, and 4) Labels, certificates and standards (City of Turku 2019). The prototype was tested by 20 persons working in different fields, having various amounts of experience in arranging meetings. The website was modified according to collected feedback and the final version remained on the site for the commissioner to be updated further in the future and to be used as a tool in their daily work.