Markkinakartoituksen tekeminen julkisissa hankinnoissa
Aaltonen, Päivi (2019)
Aaltonen, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311603
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten paljon hankintayksiköt tekevät markkinakartoitusta ennen hankintailmoituksen julkaisemista. Tutkimusmateriaalina käytettiin julkaistuja hankintailmoituksia sekä haastateltiin muutamia valittuja hankintayksiköiden edustajia.
Uusi laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista tuli voimaan vuonna 2017. Lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää innovatiivisten ja laadukkaiden sekä kestävien hankintojen tekemistä. Lisäksi hankintalain tavoitteena on turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuoliset mahdollisuudet tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin hankintalain mukaan kilpailutettaviin julkisiin hankintoihin yleisellä tasolla sekä avattiin eri hankinta- ja markkinakartoituksen eri menetelmät. Empiirisen aineiston hankinta toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä teemahaastatteluja sekä analysoimalla määrällisiä tilastoja. Selvityksessä analysoitiin, mitkä asiat vaikuttivat markkinakartoituksen tekemiseen.
Selvityksen perusteella markkinakartoitusta tehtiin sähköistä ilmoituskanavaa käyttäen vain 28,35 % hankintailmoitusten kokonaismäärästä. Hankin-tayksiköiden aika- ja resurssipula koettiin suurimmaksi haasteeksi markkinakartoituksen tekemiselle.
Uusi laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista tuli voimaan vuonna 2017. Lain tavoitteena on tehostaa julkisten varojen käyttöä, edistää innovatiivisten ja laadukkaiden sekä kestävien hankintojen tekemistä. Lisäksi hankintalain tavoitteena on turvata yritysten ja muiden yhteisöjen tasapuoliset mahdollisuudet tarjota tavaroita, palveluja ja rakennusurakoita julkisten hankintojen tarjouskilpailuissa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin hankintalain mukaan kilpailutettaviin julkisiin hankintoihin yleisellä tasolla sekä avattiin eri hankinta- ja markkinakartoituksen eri menetelmät. Empiirisen aineiston hankinta toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen tutkimusmenetelmänä teemahaastatteluja sekä analysoimalla määrällisiä tilastoja. Selvityksessä analysoitiin, mitkä asiat vaikuttivat markkinakartoituksen tekemiseen.
Selvityksen perusteella markkinakartoitusta tehtiin sähköistä ilmoituskanavaa käyttäen vain 28,35 % hankintailmoitusten kokonaismäärästä. Hankin-tayksiköiden aika- ja resurssipula koettiin suurimmaksi haasteeksi markkinakartoituksen tekemiselle.