INTERNET-MARKKINOINNIN VAIKUTUS PIENYRITYKSEN NÄKYVYYTEEN, MYYNTIIN JA KANNATTAVUUTEEN – CASE KUKKA-AITTA
Helin, Linda (2019)
Helin, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311557
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin internet-markkinoinnin vaikutusta case-yrityksen toimintaan. Työllä haluttiin selvittää, onko uusilla digitaalisilla markkinointiväylillä todellista vaikutusta yrityksen näkyvyyden, myyntitulojen tai kannattavuuden kannalta. Työ tehtiin Miia Ryömälle, joka toimii opinnäytetyön toimeksiantajana, hänen omistamansa pienyrityksen Kukka-aitan markkinoinnin kehittämiseksi ja monipuolistamiseksi.
Työhön kerättiin ensin teoriatietoa internet-markkinoinnista ja sen suunnittelemisesta sekä sosiaalisesta mediasta. Tämän jälkeen suoritettiin empiirisen osion projektitehtävät, joihin kuuluivat Facebook-sivujen, kotisivujen sekä markkinointistrategian luominen toimeksiantajan omistamalle yritykselle.
Työ suoritettiin käyttäen laadullista tutkimusotetta ja osallistuvaa havainnointia sekä aktivoivaa osallistuvaa havainnointia. Tämä tarkoittaa, että tutkimuksen empiirinen osuus perustettiin tutkijan omiin havaintoihin sekä toimeksiantajan vapaamuotoisiin haastatteluihin.
Internet-markkinoinnin vaikutusta case-yrityksen toimintaan mitattiin Facebookin ja kotisivujen statistisen tiedon sekä Miia Ryömän haastattelujen perusteella. Markki-nointistrategia kattaa opinnäytetyön valmistumisen jälkeisen ajan, joten sitä ei voi käyttää mittarina tässä työssä, mutta se luotiin yrittäjän tueksi ja avuksi mainonnan jatkamiseen.
Työn lopputuloksena tuotettiin kehityssuunnitelma sekä luotiin yritykselle uudet markkinointiväylät internetiin näkyvyyden ja kannattavuuden lisäämiseksi. Työn avulla löydettiin ja luotiin case-yritykselle sopivat internet-markkinoinnin muodot, jotka auttavat toimeksiantajaa parantamaan yrityksensä näkyvyyttä sekä kannattavuutta mainostamista monipuolistamalla. With this thesis was researched the impact of internet marketing to the operation of the Case company. With this work wanted to examine that does new digital marketing channels have an actual effect on the visibility, sales or profitability of the company. This thesis was done for Miia Ryömä who is the mandator of this project in order to develop and diverse the marketing of the small company called Kukka-aitta that she owns.
The thesis was started by collecting theoretical information about internet marketing, planning it and social media. After this the project tasks of the empirical part were done, which included creating Facebook page, home page and marketing strategy for the company owned by the mandator.
The thesis was executed by using qualitative research method, committed observation and activates committed observation. This means that the practical part of the thesis is based on the observations of the researcher and freely formed interviews of the mandator.
The impact of the internet marketing to the company was measured based on the statistics of Facebook and home page as well as interviews with Miia Ryömä. The marketing strategy covers a timeline after the thesis is done so it cannot be used as a meter of effect in this work but it was created to support and help the entrepreneur to continue the marketing of the company.
The aim of this thesis was to create a development plan and new internet marketing channels in order to improve the visibility and profitability of the company. With the thesis was found and created suitable forms of internet marketing that help the mandator to improve the visibility and profitability of the company by diversifying advertising.
Työhön kerättiin ensin teoriatietoa internet-markkinoinnista ja sen suunnittelemisesta sekä sosiaalisesta mediasta. Tämän jälkeen suoritettiin empiirisen osion projektitehtävät, joihin kuuluivat Facebook-sivujen, kotisivujen sekä markkinointistrategian luominen toimeksiantajan omistamalle yritykselle.
Työ suoritettiin käyttäen laadullista tutkimusotetta ja osallistuvaa havainnointia sekä aktivoivaa osallistuvaa havainnointia. Tämä tarkoittaa, että tutkimuksen empiirinen osuus perustettiin tutkijan omiin havaintoihin sekä toimeksiantajan vapaamuotoisiin haastatteluihin.
Internet-markkinoinnin vaikutusta case-yrityksen toimintaan mitattiin Facebookin ja kotisivujen statistisen tiedon sekä Miia Ryömän haastattelujen perusteella. Markki-nointistrategia kattaa opinnäytetyön valmistumisen jälkeisen ajan, joten sitä ei voi käyttää mittarina tässä työssä, mutta se luotiin yrittäjän tueksi ja avuksi mainonnan jatkamiseen.
Työn lopputuloksena tuotettiin kehityssuunnitelma sekä luotiin yritykselle uudet markkinointiväylät internetiin näkyvyyden ja kannattavuuden lisäämiseksi. Työn avulla löydettiin ja luotiin case-yritykselle sopivat internet-markkinoinnin muodot, jotka auttavat toimeksiantajaa parantamaan yrityksensä näkyvyyttä sekä kannattavuutta mainostamista monipuolistamalla.
The thesis was started by collecting theoretical information about internet marketing, planning it and social media. After this the project tasks of the empirical part were done, which included creating Facebook page, home page and marketing strategy for the company owned by the mandator.
The thesis was executed by using qualitative research method, committed observation and activates committed observation. This means that the practical part of the thesis is based on the observations of the researcher and freely formed interviews of the mandator.
The impact of the internet marketing to the company was measured based on the statistics of Facebook and home page as well as interviews with Miia Ryömä. The marketing strategy covers a timeline after the thesis is done so it cannot be used as a meter of effect in this work but it was created to support and help the entrepreneur to continue the marketing of the company.
The aim of this thesis was to create a development plan and new internet marketing channels in order to improve the visibility and profitability of the company. With the thesis was found and created suitable forms of internet marketing that help the mandator to improve the visibility and profitability of the company by diversifying advertising.