Mer biologisk mångfald och gröna rum: Hur utveckla Degerby skolgård?
Ståhlström, Eeva-Kaarina (2019)
Ståhlström, Eeva-Kaarina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211311
Tiivistelmä
Abstrakt
Degerby skola i Ingå kommun har ca. 90 elever i årskurserna 0-6. Skolhuset är beläget litet utanför bycentrum och har blivit utvidgat två gånger under sina 58 verksamhetsår. Också daghemmet, som delar tomten med skolan, har blivit tillbyggt. Skolgården har efter den senaste utvidgningen fått nya lekplatsredskap.
Examenarbetets syfte är att analysera skolgårdens olika delar enligt hur de används och att göra konkreta förslag i hur man kan öka den biologiska mångfalden och skapa rumsbildningar med hjälp av vegetationen. Ökad biologisk mångfald skapar nya möjligheter att använda skolgården som utelärmiljö. Grönomgivningens inverkan på barnens välmående är grundläggande i arbetet. Tiivistelmä
Degerbyn koulussa, joka sijaitsee Inkoon kunnassa, on n. 90 oppilasta vuosikursseilla 0-6. Koulurakennus on hieman kyläkeskuksen ulkopuolella ja sitä on sen 58 toimintavuoden aikana laajennettu kaksi kertaa. Myös samalla tontilla sijaitseva päiväkoti on saanut lisärakennuksen. Koulun pihaan on viimeisimmän laajennuksen jälkeen saatu uudet leikkipaikat välineineen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida koulupihan eri osia niiden käyttötarkoituksen mukaan ja tehdä konkreettisia ehdotuksia biologisen monimuotoisuuden lisäämiseksi. Kasvillisuuden avulla pihaan voidaan muodostaa toisistaan erillisiä tiloja. Biologisen monimuotoisuuden lisääminen lisää myös mahdollisuuksia käyttää ulkotiloja oppimisympäristönä. Viherympäristön vaikutus lasten hyvinvointiin on tämän työn perustana. Abstract
Degerby school in the municipality of Inkoo t has about 90 pupils in forms 0-6. The schoolhouse is situated outside the village of Degerby and the building has been extended twice during the 58 years of its existence. The daycare centre situated on the same grounds has also been extended. After the latest extension the school yard has a well-equipped playground.
This Bachelor´s thesis analyses the different parts of the schoolyard according to their purpose. Suggestions for how to increase biodiversity and how to create distinct outdoor rooms with vegetation, are concrete. The increased biodiversity enhances the possibilities for using the schoolyard for outdoor education. The benefits that a green environment bring are fundamental in this thesis.
Degerby skola i Ingå kommun har ca. 90 elever i årskurserna 0-6. Skolhuset är beläget litet utanför bycentrum och har blivit utvidgat två gånger under sina 58 verksamhetsår. Också daghemmet, som delar tomten med skolan, har blivit tillbyggt. Skolgården har efter den senaste utvidgningen fått nya lekplatsredskap.
Examenarbetets syfte är att analysera skolgårdens olika delar enligt hur de används och att göra konkreta förslag i hur man kan öka den biologiska mångfalden och skapa rumsbildningar med hjälp av vegetationen. Ökad biologisk mångfald skapar nya möjligheter att använda skolgården som utelärmiljö. Grönomgivningens inverkan på barnens välmående är grundläggande i arbetet.
Degerbyn koulussa, joka sijaitsee Inkoon kunnassa, on n. 90 oppilasta vuosikursseilla 0-6. Koulurakennus on hieman kyläkeskuksen ulkopuolella ja sitä on sen 58 toimintavuoden aikana laajennettu kaksi kertaa. Myös samalla tontilla sijaitseva päiväkoti on saanut lisärakennuksen. Koulun pihaan on viimeisimmän laajennuksen jälkeen saatu uudet leikkipaikat välineineen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on analysoida koulupihan eri osia niiden käyttötarkoituksen mukaan ja tehdä konkreettisia ehdotuksia biologisen monimuotoisuuden lisäämiseksi. Kasvillisuuden avulla pihaan voidaan muodostaa toisistaan erillisiä tiloja. Biologisen monimuotoisuuden lisääminen lisää myös mahdollisuuksia käyttää ulkotiloja oppimisympäristönä. Viherympäristön vaikutus lasten hyvinvointiin on tämän työn perustana.
Degerby school in the municipality of Inkoo t has about 90 pupils in forms 0-6. The schoolhouse is situated outside the village of Degerby and the building has been extended twice during the 58 years of its existence. The daycare centre situated on the same grounds has also been extended. After the latest extension the school yard has a well-equipped playground.
This Bachelor´s thesis analyses the different parts of the schoolyard according to their purpose. Suggestions for how to increase biodiversity and how to create distinct outdoor rooms with vegetation, are concrete. The increased biodiversity enhances the possibilities for using the schoolyard for outdoor education. The benefits that a green environment bring are fundamental in this thesis.