Mekaniikkasuunnittelun osaamisen kehittäminen
Pelanteri, Lauri (2019)
Pelanteri, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411726
Tiivistelmä
Työntekijöiden osaaminen on edellytys organisaation kilpailukyvylle. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin suunnittelutoimiston toimitussuunnitteluun keskittyvien mekaniikkasuunnittelutiimien osaamisen kehittämisen tarpeet ja kohteet. Toimitussuunnittelu kuuluu Etteplanin palveluissa jatkuviin palveluihin, joissa oikeanlaisen osaamisen ylläpitäminen ja kehittäminen mahdollistavat lisäarvoa tuottavan palvelumuodon. Työn tarve tuli työelämän jatkuvista muutoksista, joissa osaaminen ei ole kaikilta osin pysynyt muuttuvan työympäristön mukana. Työn tavoitteena oli kartoittaa osaamisen nykytila ja tulevaisuuden tarpeet sekä henkilöstön motivaatioon ja sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Edellisten tavoitteiden tarkoituksena oli löytää osaamisen kehittämistarpeet perustuen organisaation visioon, missioon ja strategiaan sekä huomioiden työyhteisön merkitys työn tekemisessä. Työssä käytettiin osaamisen kehittämisen ja johtamisen sekä työyhteisön ja työn hallinnan teorioita. Metodeina käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja induktiivista logiikkaa. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Aineiston käsittelyssä ja analysoinnissa käytettiin SWOT-analyysia ja käsitekarttaa. Aineistomateriaalia analysoitiin kolmesta näkökulmasta, joita olivat toiminnan liittyminen organisaation visioon, missioon ja strategiaan, toiminnan vastaaminen asiakastarpeita sekä työyhteisön tuki toiminnalle. Tuloksena saatiin selville nykyosaamisen taso ja tulevaisuuden osaamistarpeet sekä kriitti-simmät toiminnan kehittämistarpeet. Opinnäytetyön avulla löydettiin kehittämistarpeita sekä saatiin myös vahvistus ja löydettiin kehittämismenetelmiä aiemmin ilman tutkimusta havaituille osaamisvajeille, joiden kehittämiseksi ei ole aiemmin osattu tehdä oikeanlaisia toimenpiteitä. Tulosten perusteella voidaan tehdä konkreettisia toimenpiteitä osaamisen kehittämiseksi.