Salibandyseura Konnien kilpailullisen position määrittäminen ja kehityskohteiden löytäminen
Leppänen, Valtteri (2019)
Leppänen, Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411669
Tiivistelmä
Opinnäytetyö suoritetaan Salibandyseura Konnien toimeksiantamana. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää uuden salibandyseuran kilpailullinen positio sen alueellisiin kilpailijoihin nähden.
Teoriaosuudessa tutkitaan erilaistumista ja sitä, että millainen nykypäivän urheiluseura on. Työssä selvitetään seuran mahdollisuuksia erilaistumiseen ja sitä, että mitä seuran kilpailijat tekevät erilaistuakseen. Seurojen toimintatapoja verrataan työssä Suomen olympiakomitean antamiin ohjeisiin, joita he toivoisivat suomalaisten seurojen käyttävän.
Työn empiirisessä osuudessa luodaan katsaus kilpailijoista ja tarkastellaan kyselyn tuloksia. Kilpailevia seuroja tutkitaan ottamalla selvää seurojen tunnuslukuja, strategioita ja sosiaalisen median käyttöä. Lopuksi työssä tehdään kaikista seuroista yhteenveto, jossa niitä vertaillaan keskenään. Yhteenvedosta huomattiin kilpailullisen salibandyn tarjonnan olevan erittäin kilpailtua ja erityisesti Konnilla on paljon parantamisen varaa sosiaalisen median hyödyntämisen saralla. Kyselyssä selvitettiin lajin harrastajilta tai sen aloittamisesta kiinnostuneilta, että mitä he seuralta haluaisivat. Kyselyn tuloksissa selvisi, että erityisesti harrastetason harrastamisen mahdollisuuksia ja sosiaalisen median aktiivisuutta toivottiin erityisesti.
Työn lopuksi luodaan yhteenveto ja johtopäätökset saaduista tuloksista, sekä annetaan Konnille kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten. Kyselyn ollessa suuntaa antava, sen vertaaminen teoriaan avasi suuntia, joita Konnat voisivat käyttää. Mahdollisia löytyneitä kehityksenkohteita: Harrasteurheiluun keskittyminen kilpailullisuuden sijasta, sillä kilpailijat kaikki tarjosivat pääasiassa kilpailullisuutta, brändin vahvistaminen Konnaluola-idean kautta ja aktiivisuuden lisäys sosiaalisessa mediassa ja sen potentiaalin hyödyntäminen.
Teoriaosuudessa tutkitaan erilaistumista ja sitä, että millainen nykypäivän urheiluseura on. Työssä selvitetään seuran mahdollisuuksia erilaistumiseen ja sitä, että mitä seuran kilpailijat tekevät erilaistuakseen. Seurojen toimintatapoja verrataan työssä Suomen olympiakomitean antamiin ohjeisiin, joita he toivoisivat suomalaisten seurojen käyttävän.
Työn empiirisessä osuudessa luodaan katsaus kilpailijoista ja tarkastellaan kyselyn tuloksia. Kilpailevia seuroja tutkitaan ottamalla selvää seurojen tunnuslukuja, strategioita ja sosiaalisen median käyttöä. Lopuksi työssä tehdään kaikista seuroista yhteenveto, jossa niitä vertaillaan keskenään. Yhteenvedosta huomattiin kilpailullisen salibandyn tarjonnan olevan erittäin kilpailtua ja erityisesti Konnilla on paljon parantamisen varaa sosiaalisen median hyödyntämisen saralla. Kyselyssä selvitettiin lajin harrastajilta tai sen aloittamisesta kiinnostuneilta, että mitä he seuralta haluaisivat. Kyselyn tuloksissa selvisi, että erityisesti harrastetason harrastamisen mahdollisuuksia ja sosiaalisen median aktiivisuutta toivottiin erityisesti.
Työn lopuksi luodaan yhteenveto ja johtopäätökset saaduista tuloksista, sekä annetaan Konnille kehitysehdotuksia tulevaisuutta varten. Kyselyn ollessa suuntaa antava, sen vertaaminen teoriaan avasi suuntia, joita Konnat voisivat käyttää. Mahdollisia löytyneitä kehityksenkohteita: Harrasteurheiluun keskittyminen kilpailullisuuden sijasta, sillä kilpailijat kaikki tarjosivat pääasiassa kilpailullisuutta, brändin vahvistaminen Konnaluola-idean kautta ja aktiivisuuden lisäys sosiaalisessa mediassa ja sen potentiaalin hyödyntäminen.