Liiketoiminnan ammattitutkinnon tuotteistaminen
Ylikantola, Leila (2019)
Ylikantola, Leila
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052411671
Tiivistelmä
Vuoden 2018 alussa tapahtui ammatillisen koulutuksen reformi, jonka seurauksena mm. liiketoiminnan alan ammattitutkintojen määrää vähennettiin. 1.1. 2019 astuivat voimaan uuden liiketoiminnan ammattitutkinnon perusteet. Uuteen tutkintoon yhdistettiin seitsemän aikaisempaa alan ammattitutkintoa. Liiketoiminnan ammattitutkinnossa on kuusi osaamisalaa, joiden sisällä erikoistuminen tapahtuu.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on osallistavan tuotteistamisen keinoin tuotteistaa liiketoiminnan ammattitutkinto suorituspoluiksi niillä osaamisaloilla, johon Sedussa järjestetään tutkintokoulutusta. Toisena tavoitteena on luoda vuosittain pyörivä teematarjotin, jolloin opiskelijat voivat hakea koulutuksiin joustavasti ja heillä on mahdollisuus valmistua oman henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmansa mukaisesti keskimäärin vuoden aikana.
Teoreettinen viitekehys koostuu palvelun osallistavasta tuotteistamisesta, tuotteistamisprosessin määrittelystä, tuotteistamisen toteuttamisesta sekä toimintatutkimuksen menetelmistä.
Tuotteistamisprosessissa kartoitettiin nykytilanne ja tulevaisuuden suuntaviivat tutkintokoulutuksen suhteen. Sen jälkeen laadittiin liiketoiminnan ammattitutkinnon suorituspolut sekä tutkintokoulutuksen teematarjotin. Tuotteistamisen jälkeen haastateltiin työelämänedustajia, jolla haettiin vastauksia siihen, minkälaisia taitoja ja tietoa nykypäivän ja tulevaisuuden myyjät heidän mielestään tarvitsevat menestyäkseen työssään sekä mielipiteitä tuotteistamisen myötä syntyneistä suorituspoluista ja teematarjottimesta. Tutkintokoulutuksen aloittaneita opiskelijoita haastateltiin, jotta saatiin tietoa markkinoinnista sekä suorituspolkujen ja teematarjottimen merkityksestä opintojen henkilökohtaistamisvaiheessa. Haastattelujen analysointi tapahtui teemoittelulla.
Kehittämistyön tuloksena syntyi suorituspolkuihin tuotteistettu liiketoiminnan ammattitutkinto sekä tutkintokoulutuksen teematarjotin, joiden tuotteistaminen jatkuu asiakaspalautteiden perusteella.
Tämän kehittämistyön tavoitteena on osallistavan tuotteistamisen keinoin tuotteistaa liiketoiminnan ammattitutkinto suorituspoluiksi niillä osaamisaloilla, johon Sedussa järjestetään tutkintokoulutusta. Toisena tavoitteena on luoda vuosittain pyörivä teematarjotin, jolloin opiskelijat voivat hakea koulutuksiin joustavasti ja heillä on mahdollisuus valmistua oman henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmansa mukaisesti keskimäärin vuoden aikana.
Teoreettinen viitekehys koostuu palvelun osallistavasta tuotteistamisesta, tuotteistamisprosessin määrittelystä, tuotteistamisen toteuttamisesta sekä toimintatutkimuksen menetelmistä.
Tuotteistamisprosessissa kartoitettiin nykytilanne ja tulevaisuuden suuntaviivat tutkintokoulutuksen suhteen. Sen jälkeen laadittiin liiketoiminnan ammattitutkinnon suorituspolut sekä tutkintokoulutuksen teematarjotin. Tuotteistamisen jälkeen haastateltiin työelämänedustajia, jolla haettiin vastauksia siihen, minkälaisia taitoja ja tietoa nykypäivän ja tulevaisuuden myyjät heidän mielestään tarvitsevat menestyäkseen työssään sekä mielipiteitä tuotteistamisen myötä syntyneistä suorituspoluista ja teematarjottimesta. Tutkintokoulutuksen aloittaneita opiskelijoita haastateltiin, jotta saatiin tietoa markkinoinnista sekä suorituspolkujen ja teematarjottimen merkityksestä opintojen henkilökohtaistamisvaiheessa. Haastattelujen analysointi tapahtui teemoittelulla.
Kehittämistyön tuloksena syntyi suorituspolkuihin tuotteistettu liiketoiminnan ammattitutkinto sekä tutkintokoulutuksen teematarjotin, joiden tuotteistaminen jatkuu asiakaspalautteiden perusteella.