Djurassisterade metoder i socialt förändringsarbete med barn
Josefsson, Linda (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Josefsson, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712046
Tiivistelmä
Detta examensarbete är skrivet för Raseborgs stad inom området förebyggande familjetjänster. Inom Green Care strävar man efter att uppnå socialt, psykiskt och fysiskt välbefinnande. Djurassisterade aktiviteter är något som ingår i Green Care. I dag används djur som komplement inom olika verksamheter och inom vården. Syftet med denna allmänna litteraturstudie är att öka kunskapen om vilken inverkan djur, med fokus på hund, kan ha på barns hälsa och sociala välbefinnande samt hur man kan tillämpa detta inom socialt förändringsarbete. Frågeställningen i arbetet är; vilken är hundens inverkan för socialt välbefinnande för barn? Arbetet är avgränsat, inom Green Cares ramar, till att se hur det sociala välbefinnandet för barn påverkas i interaktion med hundar. 18 artiklar/rapporter har analyserats och resultatet visar att hos barn finns det en naturlig koppling till hunden. Hunden har en förmåga att nå barnet genom sitt icke-dömande sätt och sitt non-verbala språk. Det tyder på att barn likaså hundar är närmare det non-verbala språket än vuxna människor. Effekter som kan uppstå i interaktion med hund är minskad ångest, ökat socialt samspel och ökad motivation. Interaktion med hund kan dessutom skapa ett lugn hos individen och hunden kan ge bekräftelse till barnet. Barn känner sig ofta trygga i hundens sällskap, vilka fungerar utanför de vanliga normerna och reglerna som barnet är van vid. Detta gör att hunden skapar en trygg atmosfär och den professionella kan lättare nå barnet. Slutsatsen av detta arbete är att hundar kan användas som komplement inom socialt förändringsarbete med barn under skolåldern.