Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Valtiovarainministeriön rekrytointiviestintä Twitterissä - analyysi sisällöstä ja työntekijälähettilyydestä

Sarker, Janita (2019)

 
Avaa tiedosto
sarker_janita.pdf (10.93Mt)
Lataukset: 


Sarker, Janita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511889
Tiivistelmä
Rekrytointiviestintä on nopeaan tahtiin yleistyvä trendi sosiaalisessa mediassa. Nykypäivän digitalisoituvassa maailmassa organisaatioiden on tärkeää panostaa sosiaaliseen mediaan osana strategiaviestintää.

Tämä on tutkimuksellinen opinnäytetyö ja se toteutettiin toimeksiantona valtiovarainministeriön viestintäosastolle. Opinnäytetyössä analysoidaan valtiovarainministeriön rekrytointiviestintää Twitterissä sekä sitä, miten ministeriössä työskentelevät työntekijälähettiläinä ja millaista sisältöä valtiovarainministeriöstä työpaikkana tuotettiin. Lisäksi työssä sivuutettiin työnantajakuvaa.

Työn tavoitteena oli kehittää valtiovarainministeriön rekrytointiviestintää Twitterissä ja analysoida, millaiset päivitykset ovat toimineet ja mitkä eivät. Vastaukset haluttiin seuraaviin tutkimuskysymyksiin: ”Miten rekrytointiviestintää voisi kehittää Twitterissä?” sekä ”Miten VM:läiset näkyvät Twitterissä työntekijälähettiläinä?”

Työn tietoperustassa käsitellään rekrytointiviestintää sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kanavia esitellään ja vertaillaan rekrytointiviestinnän näkökulmasta. Lisäksi tarkastellaan sitä, millainen rekrytointiviestintä sosiaalisessa mediassa ja erityisesti Twitterissä toimii. Tietoperustassa käsitellään myös rekrytointiviestinnän vaikutusta työnantajakuvaan ja työntekijälähettiyyttä. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, ajankohtaisia tutkimuksia kuten Kansallista rekrytointitutkimusta sekä aiheeseen liittyviä artikkeleja ja blogi-kirjoituksia. Tietoperustassa hyödynnettiin myös kansainvälistä lähdemateriaalia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Työ oli luonteeltaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Valtiovarainministeriön Twitter-tiliä analysoitiin järjestelmällisesti syksystä 2018 kevääseen 2019.

Opinnäytetyössä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että valtiovarainministeriö voisi kehittää rekrytointiviestintäänsä Twitterissä erityisesti rekrytointitwiittien kuva- ja videosisällön osalta sekä twiittaamalla useammin rekrytointiaiheisia twiittejä. Myös twiittien tekstisisältöihin voisi pohtia erilaista rakennetta tai tyyliä, jotta tykkäysten, jakojen ja kommenttien määrät saataisiin kasvamaan. Näin ollen myös työntekijälähettilyyden merkitys ministeriössä voisi kasvaa Twitterissä monipuolisen rekrytointivestinnän ja positiivisen työnantajakuvan avulla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste