Kivijalkakukkakaupan menestystekijät
Gummerus, Katri (2019)
Gummerus, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511884
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli kivijalkakukkakaupan menestystekijät. Alkuvaiheessa kukkakauppa- alaa tarkasteltiin sen historian kautta ja sen jälkeen todettiin alan nykytilanne. Tämän jälkeen tarkasteltiin teoreettisesta näkökulmasta menestystekijöitä ja markkinoinnin kilpailukeinoja. Työn tavoitteena oli selvittää kivijalkakukkakaupan menestystekijöitä. Tarkoituksena oli tehdä sähköinen kysely, jonka avulla selvitettiin kivijalkakukkakaupan menestystekijöitä. Kutsu sähköiseen kyselyyn lähetettiin Suomen Kukkakauppiasliiton jäsenyrityksille ja kutsu jaettiin Facebookissa floristisen alan ammattilaisryhmässä. Työhön haastateltiin myös yrittäjää, jolla oli pitkä ura kivijalkayrittäjänä. Sähköinen kysely toteutettiin poikittaistutkimuksena, jossa hyödynnettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusta. Yrittäjän haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja se tehtiin kvalitatiivista tutkimusta hyödyntäen.
Sähköisessä kyselyssä kysyttiin kivijalkakukkakauppiailta yrityksen liiketoimintaan ja strategiaan liittyviä kysymyksiä. Vastausten perusteella kivijalkakukkakaupan menestystekijöitä ovat: hyvä asiakaspalvelu sekä laadukas ja hyvä materiaalivalikoima. Tutkimuksen mukaan kukkakaupat tarjoavat elämyksiä liiketiloissaan myytävän floraalisen materiaalin ja palveluiden avulla. Kivijalkakukkakaupat tarjoavat nykyään asiakkailleen palveluina myös erilaisia kukkasidontakursseja ja workshopeja.
Tutkimuksen mukaan kivijalkakukkakaupoissa on todettu radikaalia surusidontatöiden myynnin vähenemistä. Marketit ja ruokakaupat koetaan kivijalkakukkakaupan kilpailijoiksi. Yritykset uskovat kuitenkin tulevaisuuteen ja erikoistumalla sekä kehittämällä omaa liiketoimintaansa kivijalkakukkakauppa tulee menestymään tulevaisuudessakin.
Hinnoittelun hallitseminen on yksi avaintaidoista. Kivijalkakukkakaupan täytyy tietää millä hinnoittelumenetelmällä tuotteet ja palvelut hinnoitellaan ja mistä hinta muodostuu. Kivijalkakukkakaupat ovat usein mikroyrityksiä tai PK- yrityksiä. Pienillä kaupoilla on mahdollisuus toimia ketterämmin, kuin suurilla organisaatioilla. Tämä tuottaa mahdollisuuden uusien markkinarakojen löytämiseen ja ne voivat parhaimmillaan tuottaa menestystä yritykselle.
Sähköisessä kyselyssä kysyttiin kivijalkakukkakauppiailta yrityksen liiketoimintaan ja strategiaan liittyviä kysymyksiä. Vastausten perusteella kivijalkakukkakaupan menestystekijöitä ovat: hyvä asiakaspalvelu sekä laadukas ja hyvä materiaalivalikoima. Tutkimuksen mukaan kukkakaupat tarjoavat elämyksiä liiketiloissaan myytävän floraalisen materiaalin ja palveluiden avulla. Kivijalkakukkakaupat tarjoavat nykyään asiakkailleen palveluina myös erilaisia kukkasidontakursseja ja workshopeja.
Tutkimuksen mukaan kivijalkakukkakaupoissa on todettu radikaalia surusidontatöiden myynnin vähenemistä. Marketit ja ruokakaupat koetaan kivijalkakukkakaupan kilpailijoiksi. Yritykset uskovat kuitenkin tulevaisuuteen ja erikoistumalla sekä kehittämällä omaa liiketoimintaansa kivijalkakukkakauppa tulee menestymään tulevaisuudessakin.
Hinnoittelun hallitseminen on yksi avaintaidoista. Kivijalkakukkakaupan täytyy tietää millä hinnoittelumenetelmällä tuotteet ja palvelut hinnoitellaan ja mistä hinta muodostuu. Kivijalkakukkakaupat ovat usein mikroyrityksiä tai PK- yrityksiä. Pienillä kaupoilla on mahdollisuus toimia ketterämmin, kuin suurilla organisaatioilla. Tämä tuottaa mahdollisuuden uusien markkinarakojen löytämiseen ja ne voivat parhaimmillaan tuottaa menestystä yritykselle.
