Tiimityötä vai yksinäistä pakerrusta? : Hayao Miyazakin ja Disneyn erilaiset lähtökohdat animaatioelokuvan esituotannossa
Rautala, Emma (2019)
Rautala, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712090
Tiivistelmä
Kirjallisessa opinnäytetyössäni haluan pureutua animaatioelokuvan esituotantoon, idean syntymiseen ja tarinan muodostumiseen. Siitä miten pienestä ajatuksesta kasvaa suuri tuotanto, ja miten tämä prosessi toimii. Erityisesti minua kiinnostaa Hayao Miyazakin omintakeinen ja suuren maailman menosta sangen poikkeava tapa synnyttää animaatioelokuva. Aion verrata Miyazakin-metodia Disneyn animaatiostudion käyttämään perinteiseen että moderniin menetelmään aloittaa animaatioelokuvan tuotantoprosessi. Pyrkimyksenäni on oppia ja ymmärtää näiden erilaisten tapojen hyvät puolet, jotta voin itse poimia niistä parhaat keinot omien projektieni suunnittelemiseen.
Olen seurannut erityisesti Studio Ghiblin ja Miyazakin uraa suurella mielenkiinnolla viimeisen vuosikymmenen aikana. Olen ollut kiinnostunut elokuvanteon prosessista jo pitkään ennen opintojani animaation parissa ja minusta on mielenkiintoista päästä syventymään aiheeeseen entistä paremmin. Näin toivon, että itsestänikin voisi kuoriutua tehokas ja kekseliäs ammattilainen. The goal of my thesis work is to dive into the world of preproduction in animation industry, to learn how the idea is born and how it grows into a full length story. I want learn how a small idea transforms into a huge production and to see how the process of it works. I am especially interested in learning about Hayao Miyazaki’s original and diverging way of creating animated film from the other big animation studios. I am going to research and compare this so called ”Miyazakimethod” to the way how Disney animation studios work on creating a film. I want to learn and understand how these two different approaches work, what are the pros and cons, so I can pick the best solutions that could work for me in my own projects.
I have been following Studio Ghibli and Hayao Miyazaki’s career with great interest for at least for a decade now. And I have been also very interested in how feature films are made long before my studies with film and animation. So I’m thrilled to get a closer look to the subject and I’m also hoping to educate myself into a better professional film maker.
Olen seurannut erityisesti Studio Ghiblin ja Miyazakin uraa suurella mielenkiinnolla viimeisen vuosikymmenen aikana. Olen ollut kiinnostunut elokuvanteon prosessista jo pitkään ennen opintojani animaation parissa ja minusta on mielenkiintoista päästä syventymään aiheeeseen entistä paremmin. Näin toivon, että itsestänikin voisi kuoriutua tehokas ja kekseliäs ammattilainen.
I have been following Studio Ghibli and Hayao Miyazaki’s career with great interest for at least for a decade now. And I have been also very interested in how feature films are made long before my studies with film and animation. So I’m thrilled to get a closer look to the subject and I’m also hoping to educate myself into a better professional film maker.