Yrityksen tuotteen lanseeraus
Kaukiainen, Susanna (2019)
Kaukiainen, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli vuonna 2018 perustettu yritys Granata Suomi, jonka perustajana ja yrittäjänä on Lera Rimminkangas. Yritys tarkoituksena on keskittyä lähtökohtaisesti granaattiomenasta valmistettujen tuotteiden maahantuontiin ja tämän ensimmäisen tuotelanseerauksen jälkeen mahdollisesti kasvattaa tuoteperhettä. Yrityksellä oli tavoitteena maahantuoda Suomeen luomu granaattiomenamehu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa laseeraussuunnitelman työstämisessä ja lanseerauksen toteutuksessa sekä jälleenmyyjien hankinnassa. Tätä varten tehtiin myös yritysesittely-materiaali tukemaan yhdenmukaista tapaa kertoa yrityksestä mahdollisille jälleenmyyjille.
Opinnäytetyö oli prosessuaalinen ja se koostuu tuotelanseerauksen toteutuksesta ja opinnäytetyöraportista. Lanseeraussuunnitelman tukena opinnäytetyössä oli yrityksen perustajan kanssa käymät keskustelut ja Rimminkankaan toiveet lanseerauksesta sekä SWOTanalyysi. Lanseeraustapahtuman suunnittelussa apuna käytettiin HappyAnnukka-blogin kirjoittajan Annukka Vuorelan haastattelua. Lanseeraustapahtuman toteutusta varten tehtiin erillinen kutsu, joka lähetettiin sähköpostitse valikoiduille bloggaajille ja ruokatoimittajille. Tuotelanseerauksen budjetti oli hyvin pieni, koska kyseessä oli vastikään perustettu yritys. Tuotelanseerauksessa hyödynnettiin mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon erilaisia sosiaalisen median kanavia, muun muassa Facebookia, Instagramia ja Youtubea. Tuotelanseerausta suunnitellessa on myös samalla mietitty erilaisia mahdollisuuksia bloggaajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tämän suunnittelussa käytettiin myös apuna bloggaaja Vuorelan haastattelua.
Opinnäytetyöraportti koostuu tuotelanseerauksen teoreettisesta osuudesta, haastattelun analysoinnista, lanseeraussuunnitelman ja prosessin kuvaamisesta sekä koko työstä tehdyistä johtopäätöksistä. Yrityksen on tarkoitus pystyä hyödyntämään tämän opinnäytetyöraportin sisältöä myös tulevaisuudessa uusien tuotelanseerausten kohdalla. Opinnnäytetyöprosessi on onnistunut, jos yritys kokee saaneensa tästä työstä itselleen hyötyä ja lisätukea tuotelanseerauksen toteutukseen. The project was commissioned by Granata Finland, founded in 2018, and founded by Lera Rimminkangas. The purpose of the company is to focus on importing pomegranate products and, after this first product launch, possibly to increase the product family. The company aimed to import organic pomegranate juice to Finland. The purpose of the thesis was to assist in the development of the launch plan and the implementation of the launch, as well as to assist in finding dealers. Corporate presentation material was also provided to support a consistent way of telling the company to potential dealers.
The thesis was procedural and consists of product launch implementation and a thesis report. In support of the launch plan, the thesis included discussions with the founder of the company and the wishes of Rimminkangas for launch and SWOT analysis. An interview with the author of the HappyAnnukka blog, Annukka Vuorela, was used to help design the launch event. A separate invitation was made to implement the launch event, which was sent by email to selected bloggers and food journalists. The product launch budget was very small because it was a newly established company. Product launches made use of as many social media channels as possible, including Facebook, Instagram and Youtube. At the same time, when designing a product launch, there have been various possibilities for cooperation with bloggers. An interview with blogger Vuorela was also used to design this.
The thesis report consists of the theoretical part of the product launch, the analysis of the interview, the description of the launch plan and the process, and the conclusions of the whole work. The company will also be able to utilize the content of this thesis report in the future for new product launches. The thesis process has been successful if the company thinks that it has benefited from this thesis and has additional support for the implementation of the product launch.
Opinnäytetyö oli prosessuaalinen ja se koostuu tuotelanseerauksen toteutuksesta ja opinnäytetyöraportista. Lanseeraussuunnitelman tukena opinnäytetyössä oli yrityksen perustajan kanssa käymät keskustelut ja Rimminkankaan toiveet lanseerauksesta sekä SWOTanalyysi. Lanseeraustapahtuman suunnittelussa apuna käytettiin HappyAnnukka-blogin kirjoittajan Annukka Vuorelan haastattelua. Lanseeraustapahtuman toteutusta varten tehtiin erillinen kutsu, joka lähetettiin sähköpostitse valikoiduille bloggaajille ja ruokatoimittajille. Tuotelanseerauksen budjetti oli hyvin pieni, koska kyseessä oli vastikään perustettu yritys. Tuotelanseerauksessa hyödynnettiin mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon erilaisia sosiaalisen median kanavia, muun muassa Facebookia, Instagramia ja Youtubea. Tuotelanseerausta suunnitellessa on myös samalla mietitty erilaisia mahdollisuuksia bloggaajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tämän suunnittelussa käytettiin myös apuna bloggaaja Vuorelan haastattelua.
Opinnäytetyöraportti koostuu tuotelanseerauksen teoreettisesta osuudesta, haastattelun analysoinnista, lanseeraussuunnitelman ja prosessin kuvaamisesta sekä koko työstä tehdyistä johtopäätöksistä. Yrityksen on tarkoitus pystyä hyödyntämään tämän opinnäytetyöraportin sisältöä myös tulevaisuudessa uusien tuotelanseerausten kohdalla. Opinnnäytetyöprosessi on onnistunut, jos yritys kokee saaneensa tästä työstä itselleen hyötyä ja lisätukea tuotelanseerauksen toteutukseen.
The thesis was procedural and consists of product launch implementation and a thesis report. In support of the launch plan, the thesis included discussions with the founder of the company and the wishes of Rimminkangas for launch and SWOT analysis. An interview with the author of the HappyAnnukka blog, Annukka Vuorela, was used to help design the launch event. A separate invitation was made to implement the launch event, which was sent by email to selected bloggers and food journalists. The product launch budget was very small because it was a newly established company. Product launches made use of as many social media channels as possible, including Facebook, Instagram and Youtube. At the same time, when designing a product launch, there have been various possibilities for cooperation with bloggers. An interview with blogger Vuorela was also used to design this.
The thesis report consists of the theoretical part of the product launch, the analysis of the interview, the description of the launch plan and the process, and the conclusions of the whole work. The company will also be able to utilize the content of this thesis report in the future for new product launches. The thesis process has been successful if the company thinks that it has benefited from this thesis and has additional support for the implementation of the product launch.