Tietunnelin ilmanvaihto ja savunpoisto
Jameson, Tommy (2019)
Jameson, Tommy
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052511907
Tiivistelmä
Suomessa tietunneleita on melko vähän. Suurin este maantietunneleiden rakentamiselle ovat riskitekijät ja rakentamisen korkea hinta. Usein kalliot voidaan kiertää ympäri, mikäli kalliot sallivat. Suomen ensimmäinen tietunneli valmistui vasta vuonna 1989 Naantaliin. Siitä lähtien tietunneleita on rakennettu useita ja määrän odotetaan kasvavan tulevaisuudessa.
Tällä hetkellä tietunneleita on Suomessa yhteensä kaksikymmentä, joista kuusi-toista on rakennettu 2000-luvun puolella. Marraskuussa 2016 valmistui Suomen toistaiseksi pisin tietunneli Tampereen pohjoisrannikkoon. Suomen tietunneleiden yleistyminen selittyy rakentamisen kehittymisellä ja kaupunkien ja tieliikenteen kasvamisella. Tähänastiset tietunneli hankkeet Suomessa ovat monilta osin olleet onnistuneita ja näin ollen kynnys uusien vastaavanlaisten hankkeiden aloittamiseen alenee jatkuvasti.
Tietunnelin ilmanvaihdon suunnittelu on monimutkainen prosessi, jossa on huomioitava monta eri tekijää. Harvalla LVI-suunnittelijalla on käsitystä tietunnelin ilmanvaihdon suunnittelun periaatteista. Tämä pääosin johtuu Suomen tietunneleiden harvinaisuudesta, minkä vuoksi Suomessa ei ole kattavasti aiheeseen liittyviä määräyksiä tai ohjeita. Tällä hetkellä Suomen Väylävirasto on hyvin lyhyesti käsitellyt tietunneleiden ilmanvaihdon määräyksiä, eikä Suomen Ympäristöministeriön rakennusmääräyskokoelmassakaan ole tietunneleihin soveltuvia määräyksiä. Tämänhetkisessä tietietunnelin ilmanvaihdon suunnittelussa joudutaan usein turvautumaan muiden maiden määräyksiin ja ohjeisiin.
Opinnäytetyö sisältää tietoa oikean tietietunnelin suunnitteluun. Tarkoituksena on, että opinnäytetyötä voi käyttää työkaluna tulevaisuuden tietunnelihankkeissa tai omatoimiseen perehtymiseen. Päätavoite opinnäytetyöllä on lisätä yleistä tietoisuutta tietunneleiden ilmanvaihdon suunnittelusta.
Tällä hetkellä tietunneleita on Suomessa yhteensä kaksikymmentä, joista kuusi-toista on rakennettu 2000-luvun puolella. Marraskuussa 2016 valmistui Suomen toistaiseksi pisin tietunneli Tampereen pohjoisrannikkoon. Suomen tietunneleiden yleistyminen selittyy rakentamisen kehittymisellä ja kaupunkien ja tieliikenteen kasvamisella. Tähänastiset tietunneli hankkeet Suomessa ovat monilta osin olleet onnistuneita ja näin ollen kynnys uusien vastaavanlaisten hankkeiden aloittamiseen alenee jatkuvasti.
Tietunnelin ilmanvaihdon suunnittelu on monimutkainen prosessi, jossa on huomioitava monta eri tekijää. Harvalla LVI-suunnittelijalla on käsitystä tietunnelin ilmanvaihdon suunnittelun periaatteista. Tämä pääosin johtuu Suomen tietunneleiden harvinaisuudesta, minkä vuoksi Suomessa ei ole kattavasti aiheeseen liittyviä määräyksiä tai ohjeita. Tällä hetkellä Suomen Väylävirasto on hyvin lyhyesti käsitellyt tietunneleiden ilmanvaihdon määräyksiä, eikä Suomen Ympäristöministeriön rakennusmääräyskokoelmassakaan ole tietunneleihin soveltuvia määräyksiä. Tämänhetkisessä tietietunnelin ilmanvaihdon suunnittelussa joudutaan usein turvautumaan muiden maiden määräyksiin ja ohjeisiin.
Opinnäytetyö sisältää tietoa oikean tietietunnelin suunnitteluun. Tarkoituksena on, että opinnäytetyötä voi käyttää työkaluna tulevaisuuden tietunnelihankkeissa tai omatoimiseen perehtymiseen. Päätavoite opinnäytetyöllä on lisätä yleistä tietoisuutta tietunneleiden ilmanvaihdon suunnittelusta.
