Konenäön hyödyntäminen kaupan alan markkinoinnissa
Opas, Miiro; Rintamäki, Pasi (2019)
Opas, Miiro
Rintamäki, Pasi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052611970
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla muutamaa erilaista konenäön menetelmää ja pohtia niiden käyttöä kaupan alan markkinoinnissa tarkoituksena evaluoida mahdollisuutta luoda tuote tai palvelu, jota tarjota kaupan alan yrityksille.
Alun teoria osuudessa paneuduttiin kone- ja tietokonenäön hyödyntämiseen kaupan alalla, kuten mihin kysymyksiin voidaan vastata hyödyntämällä kyseisiä tekniikoita. Samalla tarkasteltiin haasteita mitä saattaa nousta vastaan, kuten valvontakameroiden huonoon laatuun ja niiden oudot kuvakulmat.
Kehitysympäristön toteuttamiseen käytettiin palvelinta, johon oli asennettu Unix-pohjainen Linux jakelu. Palvelimelle asennettiin koneoppimiseen, konenäköön ja tietokonenäköön tarkoitetut työkalut ja niihin sidonnaiset ohjelmakirjastot. Käytettävän järjestelmäkokoonpanon dokumentaatio oli kattava, jonka pohjalta palveluiden ja työkalujen käyttöönotto on yksinkertaista.
Työssä käytiin läpi kaksi konenäön menetelmää. Nämä olivat tiheyskartan luonti ihmisten liikkeistä, sekä ihmislaskuri, jolla pystyy seuraamaan ihmisten liikettä kaupassa ja analysoimaan heidän kaupassa käyttämäänsä aikaa.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että on mahdollista luoda tuote tai palvelu, joka voisi hyödyntää kone- ja tietokonenäkö tukemaan kaupan alan markkinointia ja muuta toimintaa käyttäen työssä evaluoituja menetelmiä.
Varsinaisen tutkimustyön lisäksi työn tarkoituksena oli luoda kirjallinen dokumentaatio mahdollista jatkokehittämistä varten, jolla asiaan kiinnostuneet henkilöt voivat itse luoda oman kopion käytetystä kehitysympäristöstä.
Toimeksiantaja työlle oli Floating Point Society Oy.
Alun teoria osuudessa paneuduttiin kone- ja tietokonenäön hyödyntämiseen kaupan alalla, kuten mihin kysymyksiin voidaan vastata hyödyntämällä kyseisiä tekniikoita. Samalla tarkasteltiin haasteita mitä saattaa nousta vastaan, kuten valvontakameroiden huonoon laatuun ja niiden oudot kuvakulmat.
Kehitysympäristön toteuttamiseen käytettiin palvelinta, johon oli asennettu Unix-pohjainen Linux jakelu. Palvelimelle asennettiin koneoppimiseen, konenäköön ja tietokonenäköön tarkoitetut työkalut ja niihin sidonnaiset ohjelmakirjastot. Käytettävän järjestelmäkokoonpanon dokumentaatio oli kattava, jonka pohjalta palveluiden ja työkalujen käyttöönotto on yksinkertaista.
Työssä käytiin läpi kaksi konenäön menetelmää. Nämä olivat tiheyskartan luonti ihmisten liikkeistä, sekä ihmislaskuri, jolla pystyy seuraamaan ihmisten liikettä kaupassa ja analysoimaan heidän kaupassa käyttämäänsä aikaa.
Tuloksien perusteella voidaan todeta, että on mahdollista luoda tuote tai palvelu, joka voisi hyödyntää kone- ja tietokonenäkö tukemaan kaupan alan markkinointia ja muuta toimintaa käyttäen työssä evaluoituja menetelmiä.
Varsinaisen tutkimustyön lisäksi työn tarkoituksena oli luoda kirjallinen dokumentaatio mahdollista jatkokehittämistä varten, jolla asiaan kiinnostuneet henkilöt voivat itse luoda oman kopion käytetystä kehitysympäristöstä.
Toimeksiantaja työlle oli Floating Point Society Oy.