Kun tyyli kohtaa merkityksen : kuvaus ilmaisukeinona elokuvassa Punch-Drunk Love
Lipasti, Anton (2019)
Lipasti, Anton
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712149
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on analysoida ohjaajan tapaa käyttää kuvausta kerronnan tukena elokuvassa Punch-Drunk Love (Columbia Pictures, 2002). Samalla pyrin laajentamaan omaa ymmärrystäni kuvauksesta ja kehittämään elokuvallista lukutaitoani.
Keskityn elokuvan yksittäisiin kuviin ja jaan pohdintani neljään osaan: sommitteluun, liikkeeseen, valoon ja väriin. Analysoin ohjaajan valintoja kunkin osa-alueen kohdalla ja pohdin valintojen syitä. Sanallistan ja järkeistän itselleni sen, millaisia tunteita valinnat saivat aikaan ja minkä vuoksi. Lopuksi teen yhteenvedon omasta kokemuksestani ja tuloksistani opinnäytetyöprosessin tekemisessä.
Opinnäytetyöni on suunnattu ohjauksesta, kuvauksesta ja sisältöanalyysista kiinnostuneille elokuvan ystäville. The purpose of this thesis is to analyze the way the director uses cinematography in storytelling in the film Punch-Drunk Love (Columbia Pictures, 2002). At the same time I aim to widen my own understanding of cinematography and develop my visual literacy.
I focus on singular shots and divide this text into four parts: positioning, movement, light and colour. I analyze the director’s choices in each of these categories and try to assess the reasons behind them. I attempt to put into words and rationalize why the choices had the emotional impacts they did. At the end I draw my conclusions and summarize my experiences from the process of writing this thesis.
This thesis is aimed at film buffs interested in directing, cinematography, or content analyzis.
Keskityn elokuvan yksittäisiin kuviin ja jaan pohdintani neljään osaan: sommitteluun, liikkeeseen, valoon ja väriin. Analysoin ohjaajan valintoja kunkin osa-alueen kohdalla ja pohdin valintojen syitä. Sanallistan ja järkeistän itselleni sen, millaisia tunteita valinnat saivat aikaan ja minkä vuoksi. Lopuksi teen yhteenvedon omasta kokemuksestani ja tuloksistani opinnäytetyöprosessin tekemisessä.
Opinnäytetyöni on suunnattu ohjauksesta, kuvauksesta ja sisältöanalyysista kiinnostuneille elokuvan ystäville.
I focus on singular shots and divide this text into four parts: positioning, movement, light and colour. I analyze the director’s choices in each of these categories and try to assess the reasons behind them. I attempt to put into words and rationalize why the choices had the emotional impacts they did. At the end I draw my conclusions and summarize my experiences from the process of writing this thesis.
This thesis is aimed at film buffs interested in directing, cinematography, or content analyzis.