Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Anna minun olla sivellin : taidemaalauksen kehollisuus

Majabacka, Tiina (2019)

Avaa tiedosto
Majabacka_Tiina.pdf (10.45Mt)
Lataukset: 


Majabacka, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712241
Tiivistelmä
The main theme in this thesis is to find answers to what bodiliness and tacit knowledge in painting and drawing mean. The subject derives from personal interest to find a new approach to art making and study the subject in more detail. The approach is multidirectional. The starting point is subjective where the learning experiences and diary writings are a guide. The main reference material is based on Ajatteleva käsi by Juhani Pallasmaa and The Natural Way to Draw by Kimon Nicolaides. There is also a variety of examples from other art forms than painting and drawing as well as examples from sports that is essentially physical.

There is no direct answer to the main question. The answer is philosophical; it can be phenomenological and existential. Eventually it is reasonable to answer the question in a practical way; how does non-rational thinking and thinking with one’s whole body work in real life? The main theme in the first chapter is artwork and observation that includes the whole body. One has to use all the five senses, to feel what the model feels, and is actually observing the inner self. Art is also a verb; it is movement. The one who sees the final artwork is also a part of the same process. The second part is about training, tradition and performance in the high level. The practice of copying old paintings is a process where the author lives the art history with the whole body: it becomes a part of the author and her experience. The last chapter treats the non-verbal language of art. In effective artwork there is no need for complex theories or narratives. The language of trace, color and line is enough.

The final question is where the power and strength come from in art. The most important point is that perfect is not interesting, i.e. one can paint ugly. A good painting is an open question that lives in insecurity and openness. The power comes from the weakness.
 
Kirjallinen opinnäytetyöni käsittelee taidemaalauksen kehollisuutta ja hiljaista tietoa. Lähtökohtana on oma subjektiivinen oppimiskokemukseni taideopiskelijana. Pääpainopisteinä ovat maalaus ja piirtäminen, vaikka samalla aihetta käsitellään laajemminkin. Keskeisimpinä lähdeaineistoina toimivat Juhani Pallasmaan Ajatteleva käsi (2017) sekä Kimon Nicolaidesin Natural Way to Draw (1941). Esillä on myös lainauksia omista työpäiväkirjoistani. Opinnäytetyöni on samalla myös perustelu: Miksi havainnosta piirtäminen ja maalaaminen on minulle nyt tärkeää?

Lähestyn opinnäytetyöni osin filosofista aihetta käytännön esimerkkien kautta. Ensimmäinen osa selvittää, miten Kimon Nicolaidesin piirustusharjoitteilla voi herättää kaikki aistit osaksi katsomisen prosessia. Taiteen tekeminen ei ole pelkästään näkemistä vaan myös kokemista. Se on liikettä. Taiteen katsoja osallistuu samaan prosessiin: Taideteos tapahtuu uudestaan.

Toinen osa selvittää maalamiseni lähtökohtaa, todellisuuteen perustuvaa havaintoa. Tässä luvussa otetaan myös esille taidehistorian opiskelun hyödyllisyys. Toisintaessani vanhoja teoksia taidehistoria kehollistuu ja siirtyy osaksi minua. Tekemiseen tarvitaan myös vahvaa rutiinia. Huippusuorituksen tilaan, jota kutsutaan urheilumaailmassa nimellä zone, voi päästä vasta, kun taidot on perinpohjaisesti omaksuttu ja ne ovat siirtyneet alitajuntaan.

Kolmannessa osassa todetaan, että kuvataiteella on oma kieli, jossa jälki riittää. Taideteokseen tulee voimaa heikkoudesta ja vastakohtaisuuksista. Maalaus on avoin kysymys, joka elää epävarmuudessa ja ratkaisemattomuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste