Kouluyhteistyö kaakkoisella palvelualueella
Niinivirta, Siiri (2019)
Niinivirta, Siiri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712368
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kehittämiskohteita, palautetta, koettuja hyötyjä ja mahdollisia käytön esteitä metsäkeskuksen kaakkoisen palvelualueen kouluyhteistyökarttapalvelusta. Kouluyhteistyökarttapalvelu on metsäkeskuksen kehittämä palvelu helpottamaan kaakkoisen palvelualueen kouluyhteistyötä ja sen suuntaamista. Lisäksi opinnäytetyö selvensi alueen metsäalan ammattilaisten, etenkin esimiesasemassa toimivien suhtautumista ja asenteita kouluyhteistyöhön.
Kehittämiskohteiden, käyttökokemuksien ja asenteiden selvittämiseen käytettiin kyselytutkimusta ja haastatteluja. Kyselytutkimuksen perusteella karttapalvelu on käyttökelpoinen ja hyödyllinen ja potentiaalia palvelun laajempaan käyttöön löytyy. Tutkimuksen mukaan hyödyt liittyvät ennen kaikkea kouluyhteistyön vaivattomampaan järjestämiseen, koska yhteystiedot ovat helpommin saatavissa karttapalvelussa. Hyödylliseksi koettiin myös mahdollisuus kohdentaa yhteistyö helpommin, koska karttapalvelusta on mahdollista nähdä toteutuneet ja suunnitellut tapahtumat.
Tärkeimmiksi syiksi käyttää karttapalvelua kyselyn vastaajat, metsäalan kenttätoimijat, kokivat toteutuneiden ja suunniteltujen tapahtumien merkitsemisen, mahdollisuuden nähdä, onko jollakin tietyllä koululla käyty jo vierailemassa ja omien yhteystietojen kirjaamisen palveluun, jotta jokin oppilaitos voi olla metsäammattilaiseen yhteydessä yhteistyön aloittamiseksi. Valtaosa kyselyyn vastanneista kertoi, ettei heillä ole syytä olla käyttämättä palvelua. Merkittävimmät syyt käyttämättömyyteen olivat palvelun kokeminen hyödyttömäksi oman tai työnantajan puolesta ja palvelun löytämiseen liittyvät haasteet. Tärkeimmät kehityskohteet palvelussa liittyvät ennen kaikkea tietoisuuden lisäämiseen palvelusta ja palvelun käyttöasteen kasvattamiseen.
Tutkimuksen mukaan motiivit kouluyhteistyöhön ovat lasten ja nuorten metsäsuhteeseen vaikuttaminen, kasvatus ja metsäalan positiivisen kuvan välittäminen. Alan yhteishenki ja halu puhaltaa yhteen hiileen kouluyhteistyön suhteen on suuri. Kouluyhteistyö koetaan erittäin tärkeäksi ja mielekkääksi toiminnaksi, jolla saavutetaan muun muassa hyväksyttävyyttä alalle ja turvataan tulevaisuuden ammattilaisten riittävyyttä.
Kehittämiskohteiden, käyttökokemuksien ja asenteiden selvittämiseen käytettiin kyselytutkimusta ja haastatteluja. Kyselytutkimuksen perusteella karttapalvelu on käyttökelpoinen ja hyödyllinen ja potentiaalia palvelun laajempaan käyttöön löytyy. Tutkimuksen mukaan hyödyt liittyvät ennen kaikkea kouluyhteistyön vaivattomampaan järjestämiseen, koska yhteystiedot ovat helpommin saatavissa karttapalvelussa. Hyödylliseksi koettiin myös mahdollisuus kohdentaa yhteistyö helpommin, koska karttapalvelusta on mahdollista nähdä toteutuneet ja suunnitellut tapahtumat.
Tärkeimmiksi syiksi käyttää karttapalvelua kyselyn vastaajat, metsäalan kenttätoimijat, kokivat toteutuneiden ja suunniteltujen tapahtumien merkitsemisen, mahdollisuuden nähdä, onko jollakin tietyllä koululla käyty jo vierailemassa ja omien yhteystietojen kirjaamisen palveluun, jotta jokin oppilaitos voi olla metsäammattilaiseen yhteydessä yhteistyön aloittamiseksi. Valtaosa kyselyyn vastanneista kertoi, ettei heillä ole syytä olla käyttämättä palvelua. Merkittävimmät syyt käyttämättömyyteen olivat palvelun kokeminen hyödyttömäksi oman tai työnantajan puolesta ja palvelun löytämiseen liittyvät haasteet. Tärkeimmät kehityskohteet palvelussa liittyvät ennen kaikkea tietoisuuden lisäämiseen palvelusta ja palvelun käyttöasteen kasvattamiseen.
Tutkimuksen mukaan motiivit kouluyhteistyöhön ovat lasten ja nuorten metsäsuhteeseen vaikuttaminen, kasvatus ja metsäalan positiivisen kuvan välittäminen. Alan yhteishenki ja halu puhaltaa yhteen hiileen kouluyhteistyön suhteen on suuri. Kouluyhteistyö koetaan erittäin tärkeäksi ja mielekkääksi toiminnaksi, jolla saavutetaan muun muassa hyväksyttävyyttä alalle ja turvataan tulevaisuuden ammattilaisten riittävyyttä.
