Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma NäppäräNäpille
Pentikäinen, Arja (2019)
Pentikäinen, Arja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä digitaalisen markkinoinnin suunnitelma NäppäräNäpille, joka on pieni askartelu- ja lankakauppa. Tarkoituksena oli digitaalista markkinointia lisäämällä kehittää NäppäräNäpin liiketoimintaa, lisätä liikevaihtoa ja parantaa kannattavuutta. Konkreettisena tuotoksena syntyi NäppäräNäpille digitaalisen markkinoinnin suunnitelma: digistrategia, somestrategia, sisältöstrategia sekä alustava suunnitelma myöhemmin perustettavaan verkkokauppaan.
Digistrategiassa kartoitettiin digitaalisen markkinoinnin tavoitteita NäppäräNäpissä. Päädyttiin siihen, että ensisijaisesti NäppäräNäppi pyrkii vahvistamaan imagon ja brändin tunnettuuden kasvattamista idearikkaana askartelu- ja lankakauppana. Digitaalisesta kanavasta haluttiin suunnitella yhtenäinen ja toimiva kokonaisuus sekä markkinoinnissa että myynnissä. Palvelu pitäisi olla monikanavaista ja asiakaslähtöistä riippumatta siitä, missä kanavassa asiakas milloinkin asioi. Digistrategiassa kartoitettiin myös asiakas kohderyhmät ja määriteltiin konkreettiset tavoitteet digitaaliselle markkinoinnille kuluvalle vuodelle.
Somestrategiassa kartoitettiin Facebookin ja Instagramin käyttömahdollisuuksia ja tehtiin ohjeistus niiden postauksien jakamiseen. Sisältöstrategiassa kartoitettiin keinoja, joilla NäppäräNäppi voisi lisätä elämyksellisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä markkinoinnissa ja myynnissä. Todettiin, että pieni kauppa ei pysty kilpailemaan hinnoilla, eikä tuotevalikoimilla isoja verkkokauppoja vastaan. Elämyksellisyys ja asiakaslähtöinen palvelu ovat keinoja erottua. Sisältöstrategiassa kartoitettiin koko vuoden sesongit ja tehtiin suunnitelma, minkälaista sisältöä jaetaan eri ajankohtina. Kaupankäynnissä tällä hetkellä korostetaan asiakaslähtöisyyttä, kaiken liiketoiminnan pitäisi perustua asiakkaiden tarpeiden pohjalta suunniteltuihin palveluihin.
Kehittämistehtävä tehtiin konstruktiivisena tutkimuksena. Teoriatietoa digitaalisesta markkinoinnista ja verkkokaupan toteuttamisesta etsittiin kirjoista ja internetistä. Lisäksi käytettiin benchmarkingia, jossa analysoitiin kolmen verkkokaupan digitaalista markkinointia ja löydettiin toimivia käytäntöjä NäppäräNäpin digitaaliseen markkinointiin.
Digistrategiassa kartoitettiin digitaalisen markkinoinnin tavoitteita NäppäräNäpissä. Päädyttiin siihen, että ensisijaisesti NäppäräNäppi pyrkii vahvistamaan imagon ja brändin tunnettuuden kasvattamista idearikkaana askartelu- ja lankakauppana. Digitaalisesta kanavasta haluttiin suunnitella yhtenäinen ja toimiva kokonaisuus sekä markkinoinnissa että myynnissä. Palvelu pitäisi olla monikanavaista ja asiakaslähtöistä riippumatta siitä, missä kanavassa asiakas milloinkin asioi. Digistrategiassa kartoitettiin myös asiakas kohderyhmät ja määriteltiin konkreettiset tavoitteet digitaaliselle markkinoinnille kuluvalle vuodelle.
Somestrategiassa kartoitettiin Facebookin ja Instagramin käyttömahdollisuuksia ja tehtiin ohjeistus niiden postauksien jakamiseen. Sisältöstrategiassa kartoitettiin keinoja, joilla NäppäräNäppi voisi lisätä elämyksellisyyttä ja asiakaslähtöisyyttä markkinoinnissa ja myynnissä. Todettiin, että pieni kauppa ei pysty kilpailemaan hinnoilla, eikä tuotevalikoimilla isoja verkkokauppoja vastaan. Elämyksellisyys ja asiakaslähtöinen palvelu ovat keinoja erottua. Sisältöstrategiassa kartoitettiin koko vuoden sesongit ja tehtiin suunnitelma, minkälaista sisältöä jaetaan eri ajankohtina. Kaupankäynnissä tällä hetkellä korostetaan asiakaslähtöisyyttä, kaiken liiketoiminnan pitäisi perustua asiakkaiden tarpeiden pohjalta suunniteltuihin palveluihin.
Kehittämistehtävä tehtiin konstruktiivisena tutkimuksena. Teoriatietoa digitaalisesta markkinoinnista ja verkkokaupan toteuttamisesta etsittiin kirjoista ja internetistä. Lisäksi käytettiin benchmarkingia, jossa analysoitiin kolmen verkkokaupan digitaalista markkinointia ja löydettiin toimivia käytäntöjä NäppäräNäpin digitaaliseen markkinointiin.