Sokos Mikkelin some-markkinoinnin kehittäminen
Neuvonen, Sanna (2019)
Neuvonen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812445
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812445
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on markkinointi sosiaalisessa mediassa. Somemarkkinointia käytetään yhä useammin yrityksen markkinoinnissa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, missä sosiaalisen median kanavissa Sokos Mikkelin kannattaisi olla ja millaista sisältöä niissä kannattaisi julkaista. Toimeksiantajalla on tällä hetkellä Facebook-sivut, joiden sisältöjä on tavoitteena kehittää.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia sisältöjä muut tavaratalot julkaisevat sivullaan sekä miten seuraajat niihin reagoivat. Lisäksi kartoitettiin Sokos Mikkelin asiakkaiden toiveita kanaville, joissa haluaisivat Sokos Mikkeliä seurata, sekä sisällöille, joita haluaisivat Sokos Mikkeliltä nähdä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointia. Viitekehyksen ensimmäinen osa käy läpi sosiaalisen median käsitteen, sen vyöhykkeitä ja kanavia sekä maksettua mainontaa ja sen mittaamista. Toinen osa käsittelee sisältömarkkinointia sekä sen tavoitteita, hyötyjä ja mittaamista. Lisäksi käydään läpi sisältömarkkinoinnin muotoja ja sen jakelukanavia.
Tutkimus koostui laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta. Laadullinen tutkimus suoritettiin havainnoimalla kolmen muun suomalaisen ja ulkomaalaisen tavaratalon sosiaalisen median tilejä. Havainnointi suoritettiin huhtikuussa 2019. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Sokos Mikkelin asiakkaille Aitiopaikka-kyselyohjelmaa käyttäen huhtikuussa 2019.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat käyttävät eniten Facebookia ja Instagramia, ja näissä toivoisivat näkevän myös Sokos Mikkelin sisältöjä. Havainnoilla selvisi, että eniten reagointeja keräävät julkaisut, joissa on ihmisiä. Kyselytutkimuksen mukaan asiakkaita kiinnostaa eniten tarjoukset ja edut sekä kilpailut ja arvonnat. Tutkimuksen avulla saatiin laadittua kehittämisehdotuksia, joiden avulla Sokos Mikkeli pystyisi kehittämään markkinointiaan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia sisältöjä muut tavaratalot julkaisevat sivullaan sekä miten seuraajat niihin reagoivat. Lisäksi kartoitettiin Sokos Mikkelin asiakkaiden toiveita kanaville, joissa haluaisivat Sokos Mikkeliä seurata, sekä sisällöille, joita haluaisivat Sokos Mikkeliltä nähdä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään sosiaalista mediaa sekä sisältömarkkinointia. Viitekehyksen ensimmäinen osa käy läpi sosiaalisen median käsitteen, sen vyöhykkeitä ja kanavia sekä maksettua mainontaa ja sen mittaamista. Toinen osa käsittelee sisältömarkkinointia sekä sen tavoitteita, hyötyjä ja mittaamista. Lisäksi käydään läpi sisältömarkkinoinnin muotoja ja sen jakelukanavia.
Tutkimus koostui laadullisesta ja määrällisestä tutkimuksesta. Laadullinen tutkimus suoritettiin havainnoimalla kolmen muun suomalaisen ja ulkomaalaisen tavaratalon sosiaalisen median tilejä. Havainnointi suoritettiin huhtikuussa 2019. Määrällinen tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Sokos Mikkelin asiakkaille Aitiopaikka-kyselyohjelmaa käyttäen huhtikuussa 2019.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat käyttävät eniten Facebookia ja Instagramia, ja näissä toivoisivat näkevän myös Sokos Mikkelin sisältöjä. Havainnoilla selvisi, että eniten reagointeja keräävät julkaisut, joissa on ihmisiä. Kyselytutkimuksen mukaan asiakkaita kiinnostaa eniten tarjoukset ja edut sekä kilpailut ja arvonnat. Tutkimuksen avulla saatiin laadittua kehittämisehdotuksia, joiden avulla Sokos Mikkeli pystyisi kehittämään markkinointiaan sosiaalisessa mediassa.