Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huittisten kaupungin yritysneuvontapalveluiden digitalisointi

Wilpola, Minna (2019)

 
Avaa tiedosto
Wilpola_Minna.pdf (455.0Kt)
Lataukset: 


Wilpola, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712199
Tiivistelmä
HUITTISTEN KAUPUNGIN
YRITYSNEUVONTAPALVELUIDEN DIGITALISOINTI
Wilpola, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Toukokuu 2019
Sivumäärä: 34
Liitteitä: 1

Asiasanat: digitalisaatio, kehitys, kuntapalvelut, sähköinen palvelu, yritysneuvonta
____________________________________________________________________

Sähköiset palvelut ovat lisääntyneet huomattavasti asioiden hoitamisessa myös julkisella sektorilla. Digitalisointi antaa paljon eri mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Tärkeintä on kuitenkin erilaisten vaihtoehtojen rohkea kokeileminen ja uusien tapojen omaksuminen. Digitalisointi voi säästää sekä aikaa että kustannuksia.

Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä eri mahdollisuuksia on kunnan yritysneuvontapalvelujen sähköiseen kehittämiseen. Tutkimuksen aihe saatiin Huittisten kaupungin elinvoimajohtajalta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti kuntien järjestämiä yrityspalveluita sekä sähköisten palvelujen kehittämistä. Lisäksi teoreettisessa osuudessa paneuduttiin julkisten palvelujen digitalisaatioon ja kehittämisen haasteisiin sekä pohdittiin myös lainsäädännön vaikutusta digitalisoinnin kehittämisessä. Opinnäytetyön tuloksena laadittiin kehityssuunnitelma, joka on tarkoitettu avuksi Huittisten kaupungin yritysneuvontapalveluille siitä, mitä erilaisia digitaalisia vaihtoehtoja on tarjolla, jotta lähitulevaisuudessa kaupungin yritysneuvontapalvelut olisivat koko seutukunnan edelläkävijä digitalisaation näkökulmasta.

Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessa käytettiin apuna sähköpostitse lähetettyä kyselyä, joka tehtiin viikoilla 17 ja 18 keväällä 2019. Lisäksi käytettiin kyselyn apuna vertailua, havainnointia sekä laajaa kirjallista lähdemateriaalia. Vertailemalla eri kuntien yrityspalveluiden internetsivustoja saatiin paljon hyviä esimerkkejä eri käytännöistä. Opinnäytetyön tekijä havainnoi käyttökokemusta itse asettumalla asiakkaan rooliin ja kokeili sähköistä ajanvarauspalvelua sekä chat-palvelua kaupungissa, jossa oli jo varsin pitkälle digitalisoidut yritysneuvontapalvelut. Vaikka sähköpostikyselyn vastausten määrä jäikin hyvin vähäiseksi, voitiin analysoinnista kuitenkin saada vertailua, havainnointia ja lähdemateriaalia apuna käyttäen kohtuullisen hyvä näkemys. Opinnäytetyön raportointi koostuu teoriaosuudesta, tutkimuksen lähtökohdista, tutkimuksen toteuttamisen suunnittelusta ja analysoinnista. Työn loppuosassa on kehityssuunnitelma niistä mahdollisesti toteutettavissa olevista asioista, joita voitaisiin tulevaisuudessa ottaa käyttöön yritysneuvontapalveluissa.
 
DIGITALIZATION OF ENTERPRISE CONSULTING SERVICES IN THE TOWN OF HUITTINEN
Wilpola, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu, Satakunta University of Applied Sciences
Degree Programme in Business Administration
May 2019
Number of pages: 34
Appendices:1
Keywords: digitalization, development, municipal services, electronic service,
enterprise consulting
____________________________________________________________________

Electronic services have increased significantly in the management of affairs also in the public sector. Digitalization offers a variety of different possibilities but also challenges. However, it is highly important to experiment with different alternatives and adopt new habits. Digitalization can save both time and expenses.

In this Bachelor´s thesis, the different possibilities for developing the municipal enterprise consulting services were clarified. The topic of the research was given by the Vitality Director of the Town of Huittinen. The theoretical part of the research dealt with enterprise services organized by municipalities in general and the development of electronic services. In addition, the theoretical part concentrated on the digitalization of public services and the challenges in the development. The effect of legislation in the development of digitalization was also considered. As a result of the thesis, a development plan was drawn up in order to assist the Enterprise Consulting Services of the Town of Huittinen on the different digital alternatives available so that in the near future the Enterprise Consulting Services of the town would be pioneers in the entire sub-region from the perspective of digitalization.

A qualitative research method was used in the thesis. An enquiry that was sent by email during two weeks in April – May 2019 was used to assist in the research. Furthermore, comparison, observations and comprehensive written source material were used besides the enquiry. By comparing the web sites of enterprise consulting services of different municipalities several good examples of different practices were achieved. The author of the thesis observed the user experience by choosing the role of a client and tested electronic appointment reservation system and chat service in a town where enterprise consulting services were already quite advanced digitally. Even though the number of replies to email enquiry remained moderate, a reasonably clear vision of analysis was reached by using comparison, observations and source material. The reporting of the thesis consists of the theoretical part, the bases for the research, the planning of the implementation of the research and analysis. The final part of the thesis includes a development plan of the matters that are possibly feasible and that could be introduced in future in Enterprise Consulting Services.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste